Nowe trendy w konsumpcji : odpowiedzialny i zrównoważony konsumeryzm
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
6
Lista B
Status: | |
Warianty tytułu: |
New trends in consumption - responsible and sustainable consumerism
|
Autorzy: | Żelazna Anna |
Rok wydania: | 2013 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 10 |
Strony: | 9 - 12 |
Bazy: | AGRO | IC Journals Master List | BazEkon | PBN - Polska Bibliografia Naukowa |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | Po opublikowaniu |
Abstrakty: | polski | angielski |
Zrównoważony rozwój stanowi szansę na poprawę jakości życia społeczeństwa współczesnego i przyszłych pokoleń. Nie można rozpatrywać zrównoważonego rozwoju bez uwzględniania odpowiedzialnej, zrównoważonej konsumpcji. Konsumenci aktywnie poszukujący informacji o produktach i świadomie podejmujący decyzje zakupowe mają duży wpływ na postawę podmiotów gospodarczych i sposób prowadzenia działalności. Celem opracowania jest charakterystyka konsumeryzmu określanego jako zrównoważony. Opisane zostały cechy zrównoważonego konsumenta i społeczeństwa. W publikacji zawarte są też wyniki badań empirycznych dotyczących zachowań konsumentów i znajomości oznaczeń zamieszczanych na opakowaniach produktów w podgrupach kobiet i mężczyzn. Badania wykazały istotne różnice w rozpoznawaniu znaków umieszczanych na produktach w grupie kobiet i mężczyzn, a także w zależności od wykształcenia i dochodów respondentów. Okazało się, że można wyróżnić już grupę konsumentów, którzy zwracają uwagę na to, kto jest wytwórcą dóbr, a także deklarują znajomość oznaczeń potwierdzających ekologiczny charakter produktów. | |
Sustainable development is an opportunity to improve the quality of life of modern society and future generations. Sustainable development can not be considered without taking into account a responsible, sustainable consumption. Consumers who are actively looking for information about products and consciously taking purchasing decisions, have a significant impact on the attitude of traders and the way of doing business. The aim of this paper is a characteristic of consumerism known as sustainable, features of a sustainable consumer and society were defined. The paper contains the results of an empirical study on consumer behaviour and knowledge of the signs placed on the packaging of products in the subgroups of women and men. The study found significant differences in recognizing characters marked on the products in the group of women and men, as well as according to the level of education and income of the respondents. It turned out that you can distinguish the group of consumers who pay attention to the producer of goods, and declare knowledge of signs supporting environmentally-friendly products. |