Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
6
Lista B
Status:
Warianty tytułu:
New trends in consumption - responsible and sustainable consumerism
Autorzy: Żelazna Anna
Rok wydania: 2013
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 10
Strony: 9 - 12
Bazy: AGRO | IC Journals Master List | BazEkon | PBN - Polska Bibliografia Naukowa
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: Po opublikowaniu
Abstrakty: polski | angielski
Zrównoważony rozwój stanowi szansę na poprawę jakości życia społeczeństwa współczesnego i przyszłych pokoleń. Nie można rozpatrywać zrównoważonego rozwoju bez uwzględniania odpowiedzialnej, zrównoważonej konsumpcji. Konsumenci aktywnie poszukujący informacji o produktach i świadomie podejmujący decyzje zakupowe mają duży wpływ na postawę podmiotów gospodarczych i sposób prowadzenia działalności. Celem opracowania jest charakterystyka konsumeryzmu określanego jako zrównoważony. Opisane zostały cechy zrównoważonego konsumenta i społeczeństwa. W publikacji zawarte są też wyniki badań empirycznych dotyczących zachowań konsumentów i znajomości oznaczeń zamieszczanych na opakowaniach produktów w podgrupach kobiet i mężczyzn. Badania wykazały istotne różnice w rozpoznawaniu znaków umieszczanych na produktach w grupie kobiet i mężczyzn, a także w zależności od wykształcenia i dochodów respondentów. Okazało się, że można wyróżnić już grupę konsumentów, którzy zwracają uwagę na to, kto jest wytwórcą dóbr, a także deklarują znajomość oznaczeń potwierdzających ekologiczny charakter produktów.
Sustainable development is an opportunity to improve the quality of life of modern society and future generations. Sustainable development can not be considered without taking into account a responsible, sustainable consumption. Consumers who are actively looking for information about products and consciously taking purchasing decisions, have a significant impact on the attitude of traders and the way of doing business. The aim of this paper is a characteristic of consumerism known as sustainable, features of a sustainable consumer and society were defined. The paper contains the results of an empirical study on consumer behaviour and knowledge of the signs placed on the packaging of products in the subgroups of women and men. The study found significant differences in recognizing characters marked on the products in the group of women and men, as well as according to the level of education and income of the respondents. It turned out that you can distinguish the group of consumers who pay attention to the producer of goods, and declare knowledge of signs supporting environmentally-friendly products.