Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
100
Lista 2024
Status:
Autorzy: Baszak Maciej, Złoczowska Ewelina, Ślączka Wojciech, Czarnecka-Komorowska Dorota, Garbacz Tomasz
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 12
Wolumen/Tom: 19
Strony: 30 - 41
Impact Factor: 1,3
Web of Science® Times Cited: 0
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Web of Science | Scopus | BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 1 listopada 2025
Abstrakty: angielski
Keywords: LNG, island gasification, EEDI, waste cold The article examines the possibility of transporting liquefied natural gas (LNG) by the Oder River as an alternative solution for Poland's island gasification. With the growing importance of LNG in the green transition and the need for increased energy security, river transport can be an efficient and environmentally friendly method of gas distribution. The paper presents the legal regulations for the transport of LNG by inland waterways, including the European ADN Agreement, and discusses studies on river transport in Poland. The analysis focuses on the potential of the Oder as a transport route, highlighting its economic, environmental, and logistical advantages. Various LNG vessel concepts were compared, including inland barges and ISO containers, and an analysis of potential locations for regasification stations along the Oder River was conducted. A proposed method for describing the EEDI coefficient for a theoretical pusher-barge set was also presented. Based on an energy and mass balance, an attempt was made to estimate potential opportunities, including the possible benefits of utilizing waste cold from the LNG regasification process at small island stations.