Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Autorzy: Zimakowska-Laskowska Magdalena, Kozłowski Edward, Wiśniowski Piotr, Żbik Ksawery, Świderski Andrzej, Rostek Ewa, Madleňák Radovan
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: angielski
Strony: 3 - 11
Bazy: BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 12 lipca 2025
Abstrakty: angielski
The cold start phase in an ICE is susceptible to changing environmental conditions, especially ambient temperature. The work aimed to analyse the influence of different thermal conditions on the concentration of pollutants and operating parameters of the drive unit during a cold start. The tests were conducted on a chassis dynamometer at various ambient temperatures. The same homologation cycle was used in both cases, allowing direct comparison of results. The concentrations of HC, CH₄, CO₂ and NOx were recorded, as well as the basic operating parameters of the engine: coolant temperature, rotational speed, load and throttle position. Based on empirical data, mathematical models describing the influence of ambient temperature on the dynamics of emissions and stabilisation of engine operation were developed. Relationships were identified that allow for assessing the time to reach steady-state conditions as a function of starting temperature. The results of the analysis provide the basis for developing a start control strategy in climatically variable conditions. They can support the development of adaptive emission control systems compliant with current and future legal standards.