Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
100
Lista 2024
Status:
Autorzy: Czyż Zbigniew, Karpiński Paweł, Szczepaniak Robert, Sapiński Przemysław, Depczyński Wojciech, Bańkowski Damian, Skiba Krzysztof
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: Pt C
Wolumen/Tom: 182
Numer artykułu: 110136
Strony: 1 - 19
Impact Factor: 5,7
Web of Science® Times Cited: 0
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 18 września 2025
Abstrakty: angielski
The structural integrity of main rotor blades is critical for the safety and reliability of rotorcraft and hybrid unmanned aerial vehicles (UAVs). Redundant propulsion systems enhance flight reliability by enabling continued operation or safe landing following a partial failure. The XGyro aircraft exemplifies such a system, combining multirotor propulsion with autorotation from a gyroplane. This study investigates the effect of localized impact damage on the tensile strength of a carbon fiber composite rotor blade from a hybrid UAV after a controlled in-flight collision with a rear propeller. The damaged blade was compared with an undamaged reference blade of identical design and material composition. Non-destructive evaluation revealed surface cracking, delamination, and internal spar damage, while destructive tensile testing showed that the damaged blade maintained a maximum load capacity 36 % higher than that of the undamaged reference. Strain mapping confirmed that the highest stress concentrations occurred in the blade attachment zone rather than in the impact area, and no further damage propagation was observed during testing. These results demonstrate that certain localized impact damages may not critically reduce the residual tensile capacity of rotor blades, provided that attachment integrity is pre- served. The findings contribute to damage tolerance assessment methodologies for composite