Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2024
Status:
Autorzy: Szpica Dariusz, Borawski Andrzej, Mieczkowski Grzegorz, Kuszewski Hubert, Jaworski Artur, Hunicz Jacek
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 19
Wolumen/Tom: 18
Numer artykułu: 5081
Strony: 1 - 28
Impact Factor: 3,2
Web of Science® Times Cited: 0
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: The research leading to these results has received funding from the commissioned task entitled \u201CPolytechnic Network VIA CARPATIA named after President of the Republic of Poland Lech Kaczynski\u201D, financed by a special purpose grant from the Minister of Science contract no: MEiN/2022/DPI/2575, MEiN/2022/DPI/2577, MEiN/2022/DPI/2578, activity \u201CISKRA\u2014building inter-university research teams\u201D.
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 24 września 2025
Abstrakty: angielski
Sustainable development and growing energy demand require the search for alternative fuels, especially for heavy transport. The study compared diesel fuel (DF), hydrogenated vegetable oil (HVO) and fuels from the pyrolysis of polypropylene (PPO), polystyrene (PSO) and car tyres (TPO). The lowest cold filter plugging point values were obtained for HVO (−38 ◦C) and PSO (−29 ◦C). TPO and DF were in the moderate range, while PPO achieved the worst result (−10 ◦C). Only DF met the EN 590 standard requirements for density at 15 ◦C (0.820–0.845) g/cm3. HVO and PPO were approx. 5% below the lower limit, while PSO and TPO exceeded the upper limit. All samples except PPO, which was below the lower limit, met the kinematic viscosity requirement according to the same standard at 40 ◦C (2.0–4.5) mm2/s. Based on a series of tribological tests, it was found that DF (400 μm) had the lowest lubricity expressed by the WSD index, while PSO (246 μm) had the highest. All samples tested met the requirements of EN 590, ASTM D975 and the Worldwide Fuel Charter in this respect. The results provide valuable information for engine technology, enabling more accurate durability predictions and fuel mixture optimization.