Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Autorzy: Woś Paweł, Krzemiński Artur, Kuszewski Hubert, Jakubowski Mirosław, Jaworski Artur, Hunicz Jacek, Rybak Arkadiusz, Borawski Andrzej, Szpica Dariusz
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Strony: 3 - 10
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 30 października 2025
Abstrakty: angielski
The use of alternative fuels and fuel components derived from organic and inorganic waste enables progress toward the goals set by decarbonization policies and environmental protection, but on the other hand, it presents a number of challenges related to maintaining the operational quality of these fuels. This primarily involves achieving normative physico-chemical parameters for newly formulated blends intended for powering automotive engines, as well as identifying and effectively removing both solid and liquid contaminants specific to each fraction (component). Information concerning the chemical composition and purity of individual fuel components is essential in the context of formulating substitute fuels. This article presents the results of comparative studies on the amount of contaminants found in substitute fuel components such as hydrotreated vegetable oil (HVO), tire pyrolysis oil (TPO), and plastic-derived pyrolysis oils – polypropylene pyrolytic oil (PPO) and polystyrene oil (PSO). For diesel fuel and substitute fuels, microfiltration was carried out using membrane filters to determine the quantity of solid impurities. The aim of the study was to assess the feasibility of using these types of fuels either on their own or in blends with diesel fuel, under the assumption that they would be used directly after processing to power compression ignition engines. The research showed that the distillation process of pyrolytic oils significantly reduces the content of process-related impurities. The greatest reduction was observed for PPO, where after filtering a 50 ml sample the level of contaminants after distillation and ashing decreased from approximately 23 mg to a value close to zero.