Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
5
spoza listy
Status:
Autorzy: Tomiło Paweł
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2026
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 1
Wolumen/Tom: 177
Numer artykułu: 103848
Strony: 1 - 16
Web of Science® Times Cited: 0
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: This research was funded in whole or in part by National Science Centre, Poland 2024/08/X/ST6/00610. For the purpose of Open Access, the author has applied a CC-BY public copyright license to any Author Accepted Manuscript (AAM) version arising from this submission.
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 5 listopada 2025
Abstrakty: angielski
Effective management of road infrastructure is a cornerstone of sustainable transport development and road safety. One of the key challenges in this field is developing accurate and reliable methods for automatic detection of pavement damage that can operate effectively under diverse environmental conditions and with limited computational resources. This study aims to develop an efficient embedded system for real-time road pavement condition monitoring, designed for integration at the vehicle level. To achieve this, a novel neural network model—INvolution Kolmogorov-Arnold based Detection (INKA-Det)—was proposed, featuring an innovative architecture that combines involution mechanisms with the Kolmogorov-Arnold representation theory to deliver high detection accuracy while maintaining low computational cost. A distinguishing feature of the proposed solution is the use of Oriented Bounding Boxes (OBB), which enable precise alignment with the orientation and shape of pavement defects, significantly improving the detection of longitudinal and transverse cracks. Additionally, a new open dataset with OBB-based annotations was created to support the training and evaluation of detection models. The study also introduces a dedicated hardware architecture for deploying the system in vehicles, enabling real-time data acquisition and on-device inference. Experimental results confirmed the robustness and effectiveness of the proposed approach — the INKA-Det model outperformed state-of-the-art solutions, achieving higher detection accuracy than model from You Look Only Once (YOLO) family, while preserving computational efficiency. The developed system represents a significant step toward practical, autonomous, and scalable road pavement condition monitoring.