Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
100
Lista 2024
Status:
Autorzy: Latalski Jarosław, Warmiński Jerzy
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Wolumen/Tom: 60
Strony: 3617 - 3640
Impact Factor: 2,1
Web of Science® Times Cited: 0
Scopus® Cytowania: 0
Bazy: Web of Science | Scopus
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: This research was funded by National Science Centre, Poland 2021/41/B/ST8/03190
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 6 listopada 2025
Abstrakty: angielski
Dynamics of a rotating hub and clamped bimorph carrying a tip mass is studied in this paper. In the mathematical model of the structure the clas- sical linear kinematics of the beam deformation is assumed. However, based on experimental results published in literature, the nonlinear formulation of the piezoceramic material constitutive equations is adopted by introducing second-order strain terms. The governing equations of the discussed system are formulated by means of the Hamilton’s princi- ple of least action. The derived system of three cou- pled nonlinear integro-partial differential equations represents the electro-mechanical behaviour of the beam (transverse displacement and transducer output voltage) and the angular coordinate of the hub. The derived governing equations are reduced by virtue of the Galerkin method and solved numerically around the first resonance zone under periodic torque excitation supplied to the hub. The performed numerical simulations show the system performance for different scenarios of torque excitation, tip mass ratios and electrical boundary conditions.