Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
100
Lista 2024
Status:
Autorzy: Stabryła Rafał, Grudzińska Magdalena
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 22
Wolumen/Tom: 17
Numer artykułu: 9959
Strony: 1 - 29
Impact Factor: 3,3
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 7 listopada 2025
Abstrakty: angielski
The integration of smartphone-powered Virtual Reality (VR) into architectural practice is transforming how unbuilt spaces are perceived. The presented study is based on ten single-family house projects in which immersive visualization was introduced through mobile VR headsets connected to Building Information Modeling (BIM). It should be treated as a pilot study, preceding further comprehensive research on the subject. A total of 23 participants (investors and future users of the buildings at the same time) were actively involved in the design process supported by VR technology. Field of view adjustment was implemented within the BIM + VR model to align the virtual perception with the natural human visual range, improving the realism of the experience. Preliminary findings indicated that VR walkthroughs enhanced the future users’ understanding of spatial arrangements and supported informed decision-making. Over 80% of participants reported that it helped them better assess room sizes, placement of windows and doors, and furniture layout. This improved communication between investors and designers, and reduced the number of revisions required at further design stages. The use of VR to merge architecture with interior design enabled a human-scale perspective, cost optimization, and the exploitation of BIM + VR visualization potential for sustainable residential design.