Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Autorzy: Sander Przemysław, Longwic Rafał, Tarkowski Sławomir
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Strony: 3 - 10
Bazy: BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 14 listopada 2025
Abstrakty: angielski
Increasing emission-reduction requirements and EU renewable-energy targets have created a demand for biofuels that can be operated in diesel engines without modification. Current production routes – FAME and HVO – although markedly improving the physicochemical properties of rapeseed oil, are carried out in capital- intensive industrial plants and depend on continuous feedstock supply. To simplify the production chain, rapeseed oil was diluted with the inert hydrocarbon n-hexane; the resulting decrease in viscosity and flash point facilitated spray formation and ignition initiation. The effect of n-hexane content (v/v) in blends with rapeseed oil on the ignition-delay angle in a direct-injection diesel engine was analysed. Cylinder-pressure traces were used to determine the crank-angle interval between the start of injection and the start of combustion, and the results were compared with data for commercial diesel fuel and neat rapeseed oil. A progressive increase in the n-hexane fraction was found to shorten the ignition-delay angle relative to neat rapeseed oil, bringing it closer to the value observed for diesel fuel. The results confirm the suitability of the investigated blends as an alterna- tive fuel and indicate that they can be used in currently operated diesel engines without costly modifications.