Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
100
Lista 2024
Status:
Autorzy: Kulpa Maciej, Siwowski Tomasz, Rajchel Mateusz, Błazik-Borowa Ewa, Jukowski Michał
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 23
Wolumen/Tom: 25
Numer artykułu: 7131
Strony: 1 - 23
Impact Factor: 3,5
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: This research was supported by the Minister of Science and Higher Education under the “Regional Excellence Initiative” program under contract no. RID/SP/0032/2024/01 entitled “Regional Center of Excellence in Engineering for Quality of Life and Technology Development”. The authors also acknowledge support from the commissioned task entitled “VIA CARPATIA Universities of Technology Network named after the President of the Republic of Poland Lech Kaczy´ nski”, under the special purpose grant from the Minister of Science, contract no. MEiN/2022/DPI/2578 action entitled In the neighborhood—inter-university research internships and study visits.
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 21 listopada 2025
Abstrakty: angielski
FRP composite bridges have been in operation since the mid-1990s, allowing for the evaluation of their long-term behaviour. Many of the early FRP bridges in the USA and Western Europe were equipped with monitoring systems to assess their structural integrity after years of use. In Poland, the first all-FRP composite bridge was also equipped with a modern structural health monitoring (SHM) system based on distributed fibre optic sensing (DFOS) to enable long-term performance monitoring. Over nearly a decade of use, the bridge’s strain, stiffness, and dynamic properties have been evaluated three times through static and dynamic load tests. Research findings indicate that the bridge has maintained satisfactory structural integrity and durability over an eight-year operational period. However, the quality of the adhesive joints between the girders and the deck panels was found to be inadequate, resulting in a slight decrease in the bridge’s performance, specifically in stiffness and dynamic characteristics. Fortunately, these negative changes did not compromise the bridge’s safety or serviceability, as stipulated by the design requirements. An effective repair was completed, restoring the bridge to its full operational efficiency.