Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
140
Lista 2024
Status:
Autorzy: Różyło Patryk
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Wolumen/Tom: 15
Numer artykułu: 42137
Strony: 1 - 23
Impact Factor: 3,9
Efekt badań statutowych NIE
Finansowanie: The research was conducted under project No. 2021/41/B/ST8/00148, financed by the National Science Centre, Poland. This research was funded in whole or in part by the National Science Centre, Poland [2021/41/B ST8/00148]. For Open Access, the author has applied a CC-BY public copyright license to any Author Accepted Manuscript (AAM) version arising from this submission.
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 26 listopada 2025
Abstrakty: angielski
The subject of the study was thin-walled composite columns with a closed cross-section. The aim of the research was to analyse the failure of compressed thin-walled sections with three cross-section shapes and four composite lay-ups. The study investigated the effects of column cross-section shape and composite lay-up on loss of load-carrying capacity. Experimental studies of the axial compression of thin-walled composite structures were conducted using interdisciplinary research methods, thereby determining, among other things, post-buckling equilibrium paths and modes of structural failure. In numerical simulations, the research was conducted using original finite element method models, including a failure model based on progressive failure analysis. The novelty of the present paper was the evaluation of the load capacity of profiles with closed sections, with particular attention to the influence of cross-section shape and composite-ply arrangement. The experimental and numerical results of the study were in quantitative and qualitative agreement.