Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
70
Lista 2024
Status:
Warianty tytułu:
Zastosowanie technologii rubblizinguw recyklingu nawierzchni drogowych i lotniskowych
Autorzy: Graczyk Mirosław, Kowalewska Agata, Blacha Krzysztof, Kukiełka Jerzy
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 4
Wolumen/Tom: 24
Strony: 455 - 463
Impact Factor: 0,6
Bazy: BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Abstrakty: angielski | polski
Modern road and airfield pavement construction increasingly incorporates recycled materials as akey component of sustainable development. The use of reclaimed materials not only reduces the negative en-vironmental impact—by lowering the consumption of natural resources and carbon dioxide emissions—but also contributes to reducing investment costs. One of the effective recycling methods in road and airfield pavement engineering is the rubblization technique. This process involves fracturing (breaking) existing Portland cement concrete pavements using one of the available methods, such as the Resonant Pavement Breaker (RMI), Mul-ti-Head Breaker (MHB), or Guillotine Pavement Breaker (GPB), and subsequently reusing the resulting crushed concrete as a base layer in road and airfield pavement rehabilitation projects. The article presents examples of rubblization applications as well as the effects of using recycled concrete aggregate in the rehabilitation of road and airfield pavements. Rubblizing is an example of a sustainable practice in infrastructure construc-tion, which not only contributes to the protection of the natural environment but can also be regarded as a form of recycling of concrete pavement from roads and airfields. The research results presented in the paper clearly confirm the positive impact of rubblizing in the technical aspect of carrying out works related to the rehabilita-tion (reconstruction) of existing road and airfield pavements.
Współczesne budownictwo drogowych i lotniskowych nawierzchni betonowych coraz częściej wykorzystuje materiały z recyklingu jako kluczowy element zrównoważonego rozwoju. Stosowanie materiałów pochodzących „z odzysku” pozwala nie tylko ograniczyć negatywny wpływ na środowisko – zmniejszając zużycie surowców naturalnych i emisję dwutlenku węgla, ale także przyczynia się do obniżenia kosztów inwestycji. Jedną ze skutecznych metod recyklingu w budownictwie nawierzchni drogowych i lotniskowych jest technologia rubblizingu. Polega ona na odprężeniu (kruszeniu) istniejącej nawierzchni z betonu cementowego jedną z dostępnych metod, takich jak: rezonansowa kruszenia nawierzchni (ang. Resonant Pavement Breaker – RMI), wielogłowicowego rozbijania (ang. Mul-ti-Head Breaker – MHB) czy gilotynowego kruszenia nawierzchni (ang. Guillotine Pavement Breaker - GPB), a następnie wykorzystania powstałego przekruszu betonowego jako warstwy podbudowy przy remontach nawierzchni dróg i lotnisk. W artykule przedstawiono przykłady oraz wpływ zastosowania przekruszu betonowego w procesie remontu nawierzchni drogowych i lotniskowych. Rubblizing jest przykładem zrównoważonej praktyki w budownictwie infrastrukturalnym, która przyczynia się nie tylko do ochrony środowiska naturalnego, ale może być traktowany jako recykling drogowych i lotniskowych nawierzchni betonowych. Zaprezentowane w pracy wyniki badań jednoznacznie potwierdzają pozytywny wpływ rubblizingu w aspekcie technicznym prowadzenia prac związanych z remontem (przebudową) istniejących nawierzchni drogowych i lotniskowych.