Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
20
Poziom I
Status:
Warianty tytułu:
Ocena efektywności i działania 12-metrowego autobusu miejskiego o napędzie wodorowym w polskich warunkach eksploatacyjnych
Autorzy: Przytuła Iga, Kuszneruk Michał, Podosek Krzysztof, Matla Jędrzej
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: angielski
Strony: 97 - 113
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 30 października 2025
Abstrakty: angielski | polski
The chapter presents a comprehensive analysis of the key factors influencing the implementation of hydrogen as a fuel in urban public transport in Poland. Particular emphasis is placed on the regulatory framework governing the production and use of hydrogen in road transport, regarding to both national legislation and European Union directives supporting the development of hydrogen technologies. Chapter highlights the vital role of a coherent legislative and institutional environment as a prerequisite for the effective use of hydrogen within the public transportation sector. In parallel, the paper offers an in-depth assessment of the Polish energy market in the context of hydrogen production potential, emphasizing its increasing relevance in conjunction with renewable energy sources and the broader transition of the transport sector toward zero-emission solutions. Further, the chapter explores the current state and development trends of the domestic urban hydrogen-powered buses market, including an analysis of registration data over recent years, commercially offered models, and the refuelling infrastructure expansion. A technical evaluation is focused on the operational performance of 12-meter hydrogen buses. Key parameters such as energy flow characteristics, hydrogen consumption levels, and the operation of onboard systems (e.g., air conditioning) are discussed in detail. The chapter examines urban bus routes potentially suitable for hydrogen bus deployment, taking into account daily mileage, route profiles, and specific requirements related to vehicle range and refuelling infrastructure accessibility. Finally, the study outlines the anticipated environmental and economic benefits of integrating hydrogen technology into public transport systems, while identifying existing implementation challenges that must be addressed to enable broader adoption.
Rozdział przedstawia analizę kluczowych aspektów związanych z wprowadzeniem wodoru jako paliwa w miejskim transporcie publicznym w Polsce. Omówiono zagadnienia prawne dotyczące produkcji jak i wykorzystania wodoru w transporcie drogowym, z uwzględnieniem obowiązujących regulacji krajowych oraz przepisów prawa unijnego, które wspierają rozwój technologii wodorowych jako elementu strategii dekarbonizacji transportu. W pracy podkreślono znaczenie odpowiedniego otoczenia legislacyjnego jako warunku koniecznego dla wdrażania paliw alternatywnych, w tym wodoru, w sektorze transportu publicznego. Opracowanie zawiera również szczegółową analizę krajowego rynku energetycznego w kontekście możliwości produkcji wodoru, ze wskazaniem na jego rosnące znaczenie w powiązaniu z odnawialnymi źródłami energii oraz transformacją całego sektora transportowego w kierunku zeroemisyjności. Analizie poddano rozwój krajowego rynku pojazdów wodorowych, koncentrując się na autobusach miejskich, przy uwzględnieniu liczby rejestrowanych pojazdów na przestrzeni lat, dostępnych na rynku modeli oraz tempa rozwoju infrastruktury niezbędnej do tankowania wodoru. W rozdziale omówiono również istotne aspekty techniczne związane z funkcjonowaniem 12-metrowych autobusów wodorowych, w tym charakterystykę przepływu energii, poziomy zużycia paliwa oraz sposób zasilania urządzeń pokładowych, takich jak systemy klimatyzacji, ogrzewania czy układy wspomagania. W kontekście eksploatacyjnym przeprowadzono analizę tras miejskich, na których mogą być wykorzystywane autobusy wodorowe, uwzględniając m.in. dzienne przebiegi, profile operacyjne tras oraz specyficzne wymagania dotyczące zasięgu pojazdu i dostępności infrastruktury tankowania. rozdział podkreśla potencjalne korzyści wynikające z wdrożenia technologii wodorowej w transporcie publicznym, zarówno w ujęciu ekologicznym, jak i ekonomicznym, jednocześnie wskazując na istniejące bariery wdrożeniowe.