Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
0
brak dyscyplin
Status:
Autorzy: Longwic Rafał, Kuszneruk Michał, Tatarynow Dawid Jarosław
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Strony: 1 - 6
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 10 grudnia 2025
Abstrakty: angielski
The article presents the results of experiments in which a compression-ignition engine was fueled with a mixture of rapeseed oil with a 10% addition of n-hexane. The effect of changing the fuel injection start angle on selected indicators of the combustion process was evaluated. The tests were conducted at a fixed vehicle speed of 90 km/h. The addition of n-hexane made it possible to improve the characteristics of the combustion process of rapeseed oil. The maximum combustion pressure increased to 9.5 MPa (ON: 9.66 MPa; OR: 8.71 MPa), and the ignition delay was shortened. Advancing the pilot injection by - 6° CA resulted in stabilization of the kinetic combustion phase; in reality, due to map interpolations and auto-adaptation strategies of the controller, the offset was approx. - 4° CA, indicating that it must be taken into account in the interpretation of the results. The average indexed pressure reached 0.805 MPa (ON: 0.813 MPa; OR: 0.728 MPa), and the maximum pressure build-up rate (dp/dα) reached 0.375 MPa/°CA, approaching the 0.399 MPa/°CA recorded for ON. The rate of heat release was in the range of 86-93 kJ/m³-°CA, clearly lower than that of OR (130 kJ/m³-°CA). The results confirm that appropriate modification of the fuel composition, together with a properly selected injection angle, allows compression-ignition engines to burn renewable fuels. The results of the measurements were described with regression relationships, which allows their use in further simulation and development work.