Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
100
Lista 2024
Status:
Autorzy: Dudziak Agnieszka, Juściński Sławomir, Droździel Paweł, Słowik Tomasz
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 24
Wolumen/Tom: 17
Numer artykułu: 11123
Strony: 1 - 19
Impact Factor: 3,3
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 11 grudnia 2025
Abstrakty: angielski
This article examines the phenomenon of greenwashing in the automotive industry and its perception by market participants, i.e., vehicle users and potential buyers. The main goal of this publication is to highlight greenwashing and determine how this concept is perceived by consumers in the context of the electric vehicle market and whether it may influence future purchasing decisions. A study was conducted using a proprietary questionnaire. Respondents were asked about their knowledge and awareness of greenwashing. Subsequent questions asked 417 respondents to provide their perceptions of greenwashing in the electric vehicle market. Greenwashing is a marketing practice that portrays a company’s products or activities as more environmentally friendly than they actually are, potentially misleading potential customers. This article concludes that greenwashing in the automotive industry has a real impact on consumer decisions and brand image. While green marketing can bring short-term benefits, long-term lack of transparency and misinformation can lead to a loss of trust and harm to both companies and the environment. Real benefits can only be achieved by combining these claims with actual environmentally friendly practices.