Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Status:
Autorzy: Kamińska Maria, Jaskuła Paweł, Barszcz Marcin
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Strony: 35 - 35
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: TAK
Nazwa konferencji: International Conference: Modern Information Technologies for Society 2025
Skrócona nazwa konferencji: MITS'25
URL serii konferencji: LINK
Termin konferencji: 11 grudnia 2025 do 12 grudnia 2025
Miasto konferencji: Lublin
Państwo konferencji: POLSKA
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte repozytorium
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 10 grudnia 2025
Abstrakty: angielski
Algorithms for finding paths on grid graphs play a key role in modern information systems. They are widely used in areas such as navigation systems, computer games, robotics, and even the planning of optimal evacuation routes during emergencies. These algorithms help find the shortest or most efficient path between two points in a structured environment, and their performance can significantly affect the overall efficiency of the system. This study focuses on how different algorithms handle spatial data and how various factors influence their performance. The main goal is to understand how map structure, size, and spatial configurations affect the speed and accuracy of pathfinding algorithms. To ensure fair and consistent testing, a custom simulator was developed. It can generate and analyze maps with different spatial patterns. Experiments were conducted on 300 unique grid maps of five sizes and three layout types: Perlin noise, random, and maze. Each map (except mazes) was tested with two types of movement costs: uniform and varied. In addition, the start and goal points were positioned either horizontally/vertically or diagonally across the map. The study also examined what happens when an obstacle appears on a path that had already been planned. In total, over 225,000 tests were run, making the results very reliable. The study showed that an algorithm’s efficiency depends on the map’s layout, size, and structure, as well as the positions of the start and end points. The results show that there is no one best algorithm – each works better in different conditions and for various goals.