Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
0
brak dyscyplin
Status:
Autorzy: Dziedzic Krzysztof, Barszcz Marcin, Korga Sylwester, Baliński Patryk, Bogusz Damian, Ciszewski Paweł, Chudy Łukasz
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: angielski
Strony: 56 - 56
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: TAK
Nazwa konferencji: International Conference: Modern Information Technologies for Society 2025
Skrócona nazwa konferencji: MITS'25
URL serii konferencji: LINK
Termin konferencji: 11 grudnia 2025 do 12 grudnia 2025
Miasto konferencji: Lublin
Państwo konferencji: POLSKA
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Abstrakty: angielski
The work describes an interdisciplinary project that applies universal design principles to create 3D tactile models of architectural structures. It details the recreation of a non‐existent neo‐Gothic water tower formerly located at Plac Wolności in Lublin, using advanced CAD modelling and 3D printing techniques. The model was designed in Autodesk Inventor 2024 based on archival photographs. The design process followed guidelines for tactile symbols, where the minimum height of reliefs for recognition is 0.4–0.8 mm, and the ideal Braille height is 0.9 mm with a dot diameter of 1.6 mm. The innovation of the project lies in integrating three key accessibility elements: a physical 3D model for tactile exploration, a Braille labelling system, and interactive audio description. The audio description system is built on the ESP‐WROOM‐32 module with a touch button interface. The model features a modular design, including a base with space for the audio system and the main tower. Using 3D printing technology saves time and reduces material consumption compared to traditional methods. These solutions serve as an effective example of universal design, allowing visually impaired individuals to fully experi‐ ence the spatial qualities of an architectural object through multisensory exploration‐touch, Braille information, and auditory description. The interactive 3D model can function as an educational and cognitive tool, especially for people with visual impairments