Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
70
Lista 2024
Status:
Autorzy: Połednik Bernard, Guz Łukasz, Piotrowicz Adam, Dumała Sławomira, Badora Anna
Dyscypliny:
Aby zobaczyć szczegóły należy się zalogować.
Rok wydania: 2025
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: angielski
Numer czasopisma: 4
Wolumen/Tom: 35
Strony: 192 - 211
Impact Factor: 0,7
Web of Science® Times Cited: 0
Bazy: Web of Science
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Data opublikowania w OA: 1 grudnia 2025
Abstrakty: angielski
Measurements of indoor air constituent concentrations and thermal parameters were conducted in three naturally ventilated classrooms during the heating season using low-cost sensors. The presence of students significantly affected indoor air composition and microclimatic conditions, leading to elevated CO2 levels and higher concentrations of selected pollutants. During lessons, the acceptability of indoor air quality (ACC) decreased, while the percentage of dissatisfied students (PD), determined based on ACC, increased. The newly developed 10-point Indoor Environmental Quality Index (IEQI), integrating both indoor air quality and thermal conditions, and relative work performance (RWP) also deteriorated. The poorest indoor environmental conditions were observed in the classroom with the oldest students, likely due to their physiological maturation and increased use of personal care products, both contributing to higher emissions. In this classroom, the average IEQI reached 3.0 during lessons, ACC dropped to 0.4, PD rose to 23 %, and RWP decreased by nearly 4 % compared to ideal indoor conditions. Real-time IEQI tracking provides valuable insights into air quality and thermal conditions trends, supporting more effective ventilation or air-conditioning strategies and enhancing student well-being and performance.