Badania materiałowe elementów turbosprężarki pod kątem eliminowania przyczyn uszkodzeń eksploatacyjnych
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
4
Lista B
Status: | |
Warianty tytułu: |
Material tests of turbocharger components to eliminate operational damage causes
|
Autorzy: | Drozd Kazimierz, Olejnik Krzysztof |
Rok wydania: | 2013 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 3 |
Wolumen/Tom: | 169 |
Strony: | 88 - 98 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski | angielski |
W niektórych typach pojazdów samochodowych obserwuje się relatywnie częste występo-wanie uszkodzeń turbosprężarek. W pracy zawarto wyniki podstawowych badań materiału wał-ków turbosprężarek wybranego silnika spalinowego ZS. Celem było określenie czy przyczyny uszkodzenia jednej z turbosprężarek mogą być związane z ukrytymi wadami materiałowymi. Pro-gram badań obejmował badanie przełomów, oraz porównanie mikrostruktury i mikrotwardości materiału wałka uszkodzonej turbosprężarki i wałka drugiej, nieuszkodzonej turbosprężarki, wy-montowanej z tego samego pojazdu. W wyniku badań nie wyeliminowano materiałowej przyczyny uszkodzenia, w szczególności stwierdzono, że badane elementy wykazują ukryte wady materiało-we. Z materiałowego punktu widzenia, obydwa badane wałki nie mogłyby zostać zakwalifikowane jako zdatne do dalszej eksploatacji. | |
In some types of cars a relatively high incidence of turbochargers failures are observed. The paper contains the basic tests results of the turbocharger shafts material from the selected com-bustion engines. The objective was to determine whether the cause of failure of one of the tur-bochargers can be associated with hidden material defects. The test program included testing fractures, and comparing microstructure and micro hardness of the material of the damaged turbocharger shaft with the second shaft from the undamaged turbocharger, removed from the same vehicle. The results of the tests did not eliminate the material cause of the damage, and it was found in particular that the test pieces had hidden material defects. From the material evaluation point of view, both shafts tested could not be classified as fit for further use. |