Komputerowe metody oceny systemu dystrybucji paliw przy zastosowaniu wektorowego wskaźnika jakości
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
10
Lista B
Status: | |
Warianty tytułu: |
Computer methods for the evaluation of the fuel distribution system using vector quality index
|
Autorzy: | Montusiewicz Jerzy |
Rok wydania: | 2014 |
Wersja dokumentu: | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 3 |
Strony: | 4497 - 4506 |
Bazy: | Baz Tech | Google Scholar |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski | angielski |
W pracy zaprezentowano wybrane metody wspomagania wyboru przy wykorzystaniu wektorowego wskaźnika jakości, które można zastosować przy wielokryterialnej ocenie systemu dystrybucji paliw. Przedstawiono metody już znane: Metodę leksykograficzną, ELECTRE III, MAPPAC i ORESTE oraz metody autorskie: Zmodyfikowaną metodę leksykograficzną oraz Metodę wyznaczania rozwiązań kompromisowych.Pierwsza z nich umożliwia uporządkowanie ocenianych wariantów w rankingu, zaś druga pozwala na wygenerowanie podzbioru rozwiązań kompromisowych przy zachowaniu preferencji określających ważność rozważanych wskaźników jakości. Wykorzystując dane z artykułu wykonano oceny systemu dystrybucji paliw przy zastosowaniu metod autorskich, a uzyskane wyniki zestawiono z wynikami zamieszczonymi w literaturze.Przeprowadzona analiza porównawcza pokazała, że zaproponowane metody charakteryzują się bardziej zrozumiałym mechanizmem działania, są prostsze w użyciu, a uzyskane wyniki niosą w sobie więcej praktycznych informacji. | |
The study presents selected methods of assisting choice while using the vector quality index, which can be applied to the multicriteria evaluation of the fuel distribution system. It discusses the already familiar procedures, such as the Lexicographical Method, ELECTRE III, MAPPAC and ORESTE, as well as such authoring approaches as the Modified Lexicographical Method and the Compromise Solutions Method. The first of them makes it possible to arrange the evaluated variants into a ranking order, and the second allows to generate a subset of compromise solutions while keeping the preferences determining the validity of the quality indices considered. Using the data from the article, evaluations of the fuel distribution system were made by means of the authoring methods, and the results obtained were compared with those available in the literature.The comparative analysis carried out has shown that the proposed methods are characterised by a more comprehensible working mechanism and are simpler in application, while the achieved results carry more practical information. |