Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
10
Lista B
Status:
Warianty tytułu:
Methods for detecting colorblindness in logistics-related occupations
Autorzy: Laskowski Maciej
Rok wydania: 2014
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 3
Strony: 3658 - 3666
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
Powszechnie ([2], [28], [32]) przyjmuje się, iż ślepota barw nie ma negatywnego wpływu na życie codzienne dotkniętej nią osoby, gdyż zakłócone jest tylko postrzeganie barw, nie zaś sam wzrok. Nie jest to jednak prawdą, gdyż zaburzenia widzenia barw mogą uniemożliwiać wykonywanie pewnych czynności bądź mieć negatywny wpływ na interpretowanie i rozumienie sygnałów wizualnych opartych o kolory ([4], [12], [13]), jak również uniemożliwiać pracę w zawodach związanych z logistyką, w których prawidłowe postrzeganie barw jest powiązane z bezpieczeństwem (np. w ruchu drogowym, kolejowym czy lotniczym), bądź jest istotne z punktu widzenia samej pracy [2]. Niniejszy artykuł poświęcony jest metodom, które stosowane są do wykrycia zaburzeń widzenia barw ze szczególnym uwzględnieniem metod stosowanych wobec kandydatów do pracy w zawodach związanych z logistyką – m.in. kierowców, pilotów czy motorniczych. Autor porównuje je pod względem m.in. przydatności do badań przesiewowych bądź zawodowych, jak również poprawności rozpoznawania rodzaju i typu zaburzeń czy limitu wiekowego.
It is commonly ([2],[28],[32]) assumed, that colorblindness does not have a negative impact on everyday life of the person affected, as only color perception, not the vision itself is disturbed. This is not true, as abnormal color vision can prevent one from engaging in certain actions or have negative impact on the interpretation and understanding of the color-based visual signals ([4],[12],[13]), as well as prevent one from working in a logistics-related occupation where correct color recognition is related to safety of the work (e.g. in road, rail or flight traffic) or is relevant to the work itself [2]. This paper is focused on the methods which are used to detect color vision disorders, particularly on methods used for testing candidates for logistics-related occupations, such as drivers, pilots or tram drivers.Author makes the comparison of those methods, based on suitability for screening or occupational purposes, as well as the correctness of recognition of the nature and type of color vision disorder or age limit.