Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
10
Lista B
Status:
Warianty tytułu:
Local bus movement modeling for driving system optimization
Autorzy: Koralewski Grzegorz, Wrona Rafał
Rok wydania: 2014
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 3
Strony: 3065 - 3074
Bazy: Agro | BazTech | bazEkon | Index Copernicus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Abstrakty: polski | angielski
W artykule zaprezentowano matematyczny model ruchu autobusu wyposażonego w automatyczną przekładnię hydromechaniczną. Analizie podlegają wszystkie możiwe stany pracy przekładni podczas rozpędzania autobusu. Przyjęto założenie, że system "silnik–przekładnia hydrokinetyczna–autobus–droga"charakteryzuje się obecnością trzech podstawowych, nieliniowych elementów rozdzielających układ napędowy na oddzielne części: przekładnia hydrokinetyczna, elementy wykonawcze załączające poszczególne biegi i podsystem "samochód-droga". Dlatego dla pełnego odwzorowania procesów zachodzących w układzie napędowym autobusu zastosowano model trójmasowy. Model posłużył do opracowania programu komputerowej symulacji rozpędzania autobusu miejskiego. Opracowany model ruchu autobusu może być wykorzystany dla optymalizacji algorytmów sterowania i parametrów konstrukcyjnych automatycznych przekładni hydromechanicznych autobusów miejskich.
The article presents a mathematical model of a bus movement equipped in an automatic hydromechanical transmission. The analysis contains all possible transmission work phases during the bus acceleration. It was assumed that the "engine-hydrokinetic transmission-bus-road" is characterized by the presence of three basic, non-linear elements that divide the transmission system into separate parts: hydrokinetic transmission, execution elements switching individual gear and the "bus-road" subsystem. Therefore, for a full mapping of the processes occurring in the bus transmission system, a tree-mass model was applied. The model was used for working out a program of a computer simulation of bus acceleration. The model of the bus movement can be used for the optimization of steering algorithms as well as construction parameters of automatic hydromechanical transmission of the local buses.