Analiza zmian konstrukcyjnych pojazdów pożarniczych w zależności od obowiązujących norm
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
10
Lista B
Status: | |
Warianty tytułu: |
Analysis of changes in structural fire-fighting vehicles depending on the applicable standards
|
Autorzy: | Szyszko Grzegorz, Opielak Marek |
Rok wydania: | 2014 |
Wersja dokumentu: | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 3 |
Strony: | 6229 - 6235 |
Bazy: | BazTech | AGRO | BazEkon | Index Copernicus | |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Abstrakty: | polski | angielski |
Pierwsza połowa XX w. to czas wprowadzania pierwszych uregulowań prawnych dotyczących rozmieszczenia i wyposażenia straży pożarnych Na przełomie ostatnich 100 lat normy dotyczące wymagań konstrukcyjnych pojazdów pożarniczych ulegały wielu modyfikacjom. Wywierało to wpływ na rozwój konstrukcji pojazdów pożarniczych, poczynając od sikawki konnej do nowoczesnych samochodów specjalistycznych. Ujednolicenie norm i wytycznych dało możliwość wprowadzenia seryjnej produkcji i unifikacji sprzętu. W Polsce dotychczas stosowane normy i nazewnictwo zostały dostosowane do europejskich wzorców. Ich stosowanie w codziennej praktyce okazało się kłopotliwe ze względu na zbyt długi i skomplikowany zapis, co powoduje, że normy te nie są powszechnie stosowane. Niniejszy artykuł stanowi przegląd stosowanych i historycznych norm oraz zarządzeń związanych z konstrukcją pojazdów pożarniczych. Na ich podstawie opisano ewolucję konstrukcji tych środków transportu. | |
The first legal regulations concerning the fire service arrangement and equipment were introduced in the first half of the twentieth century. Within the last 100 years the standards of the fire-fighting vehicles construction requirements were modified many times. It affected the development of fire vehicles from horse-drawn units to modern fire engines. Standarisation helped to introduce mass production and unification of the equipment. Previously used Polish standards and names were adapted to European ones. Their daily use turned out to be problematic because they were too long and complicated in writing which means that these standards are not commonly used. The following article is an overview of contemporary and historical standards and regulations related to the construction of fire engines vehicles. On their basis the evolution of these means of transport has been described |