Wybrane materiały konstrukcyjne w budowie pojazdów samochodowych
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
10
Lista B
Status: | |
Warianty tytułu: |
The selected construction materials in the construction of vehicles
|
Autorzy: | Caban Jacek, Droździel Paweł, Seńko Jarosław |
Rok wydania: | 2014 |
Wersja dokumentu: | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 3 |
Strony: | 946 - 953 |
Bazy: | AGRO | BazTech | BazEkon | Index Copernicus |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski | angielski |
Powodem stosowania materiałów lekkich w budowie pojazdów samochodowych są rygorystyczne wymagania dla ochrony środowiska naturalnego w odniesieniu do materiałów wykorzystywanych w przemyśle motoryzacyjnym i eksploatacji pojazdów. Ponadto zainteresowanie takimi materiałami wynika z innych korzyści jakimi są oszczędność zużycia paliwa przez pojazdy o mniejszej masie oraz większa odporność korozyjna tych materiałów co przekłada się na większą trwałość konstrukcji. W artykule przedstawiono charakterystykę wybranych materiałów inżynierskich stosowanych współcześnie w przemyśle motoryzacyjnym, takie jak: stopy metali lekkich, tworzywa polimerowe i materiały kompozytowe. | |
The reason for the use of lightweight materials in the construction of vehicles are stringent emission requirements for environmental protection in relation to the materials used in the automotive industry and the operation of vehicles. Moreover, interest in such materials results from the other advantages like saving fuel consumption of vehicles with lower weight and greater corrosion resistance of these materials, which translates into greater durability of the construction. The article presents the characteristics of the selected engineering materials used nowadays in the automotive industry, such as: light alloys, polymeric materials and composite materials. |