Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
10
Lista B
Status:
Warianty tytułu:
Analysis of chosen breakdowns of vehicles caused by screw jonts
Autorzy: Nieoczym Aleksander, Krzywonos Leszek, Buková Bibiána, Brumerčikova Eva
Rok wydania: 2014
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 3
Strony: 4652 - 4658
Bazy: BazTech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Abstrakty: polski | angielski
W artykule zamieszczono wyniki ekspertyz mających na celu znalezienie przyczyn awarii pojazdów w wyniku uszkodzeń elementów łącznych. Przeprowadzone badania makro i mikroskopowe pozwoliły stwierdzić, że przyczyna pękania śrub mocujących koła bliźniacze była wadliwa technologia wykonania. Obróbka skrawaniem spowodowała powstanie karbów, koncentrację naprężeń a w rezultacie pęknięcie zmęczeniowe. Śruby ulegały pękaniu mimo, że wykonane były z materiału wysokiej jakości i podwyższonych parametrach wytrzymałościowych. Druga ekspertyza wskazała, że przyczyną uszkodzeń był nieprawidłowy skład stali stopowej oraz niedotrzymanie warunków obróbki cieplnej.
In the article outcomes of expert opinions being aimed at finding causes of the breakdown of vehicles were placed as a result of damage to connecting elements. Conducted macro examinations and microscopic let state that the reason for cracking of screws fixing identical wheels was efective technology of making. The machining caused the uprising of notches, stress concentration and as a result endurance crack. Screws underwent cracking even though were made of high quality material and increased performance parameters. The second expert opinion showed that a wrong yard of the alloy steel and a failure to adhere to conditions of the heat processing had caused damage