Analiza wybranych awarii pojazdów spowodowanych przez elementy złączne
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
10
Lista B
Status: | |
Warianty tytułu: |
Analysis of chosen breakdowns of vehicles caused by screw jonts
|
Autorzy: | Nieoczym Aleksander, Krzywonos Leszek, Buková Bibiána, Brumerčikova Eva |
Rok wydania: | 2014 |
Wersja dokumentu: | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 3 |
Strony: | 4652 - 4658 |
Bazy: | BazTech |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Abstrakty: | polski | angielski |
W artykule zamieszczono wyniki ekspertyz mających na celu znalezienie przyczyn awarii pojazdów w wyniku uszkodzeń elementów łącznych. Przeprowadzone badania makro i mikroskopowe pozwoliły stwierdzić, że przyczyna pękania śrub mocujących koła bliźniacze była wadliwa technologia wykonania. Obróbka skrawaniem spowodowała powstanie karbów, koncentrację naprężeń a w rezultacie pęknięcie zmęczeniowe. Śruby ulegały pękaniu mimo, że wykonane były z materiału wysokiej jakości i podwyższonych parametrach wytrzymałościowych. Druga ekspertyza wskazała, że przyczyną uszkodzeń był nieprawidłowy skład stali stopowej oraz niedotrzymanie warunków obróbki cieplnej. | |
In the article outcomes of expert opinions being aimed at finding causes of the breakdown of vehicles were placed as a result of damage to connecting elements. Conducted macro examinations and microscopic let state that the reason for cracking of screws fixing identical wheels was efective technology of making. The machining caused the uprising of notches, stress concentration and as a result endurance crack. Screws underwent cracking even though were made of high quality material and increased performance parameters. The second expert opinion showed that a wrong yard of the alloy steel and a failure to adhere to conditions of the heat processing had caused damage |