Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
10
Lista B
Status:
Warianty tytułu:
The control system simulation study of the engine powered by gasoline with the addition of hydrogen
Autorzy: Grabowski Łukasz, Magryta Paweł, Siadkowska Ksenia, Biały Michał
Rok wydania: 2014
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 3
Strony: 2121 - 2127
Bazy: Baztech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Abstrakty: polski | angielski
W artykule przedstawiono wyniki badań symulacyjnych wpływu dodatku wodoru do jednostki napędowej zasilanej benzyną samochodową na przebieg wartości średniego ciśnienia indykowanego w stanach dynamicznych pracy silnika. Stany te określono poprzez skokową zmianę obciążenia wywołaną zmianą kąta położenia przepustnicy. Badania wykonano w programie AVL Boost RT, służącym do analizy jednowymiarowej zjawisk dynamicznych występujących w silnikach tłokowych. Badania wykonano dla 7 różnych proporcji benzyny i wodoru w paliwie. Obiektem badań był model czterosuwowego, czterocylindrowego silnika o zapłonie iskrowym A14XER. Jest to silnik o pojemności skokowej 1398 cm3 montowany m.in. w samochodach marki Opel Corsa. Silnik wyposażony jest w wielopunktowy układ wtryskowy benzyny oraz bezstopniową regulację faz rozrządu, posiada on również zmienną geometrię układu dolotowego. Silnik spełnia normę emisji spalin EURO 5.W przeprowadzonych badaniach symulacyjnych wykazano niewielki wpływ zmiany składu paliwa na wartość średniego ciśnienia indykowanego w stanach dynamicznych obciążenia silnika.
The article presents the results of the simulation effect of the addition of hydrogen to gasoline fuel on the course of mean indicated pressure during transient performance of the engine. These conditions are determined by a step change in load – realized by change in the angle of the throttle position. The study was performed in the AVL Boost RT for analyzing one-dimensional dynamic phenomena occurring in piston engines. The study was performed for 7 different proportions of gasoline and hydrogen in the fuel. Object of the study was a model of four-stroke, four-cylinder spark ignition engine A14XER. This is an engine with a displacement of 1398 cm3 mounted in Opel Corsa car. The engine is equipped with a multi-point fuel injection system and infinitely variable valve timing , it also has a variable geometry intake system. The engine meets the emission standard EURO 5. In the simulation studies that were determined it was demonstrated that changes in fuel composition have little effect the average pressure during the dynamic states of engine load.