Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
10
Lista B
Status:
Warianty tytułu:
Operational efficiency analysis of alternators in city bus
Autorzy: Pietrykowski Konrad
Rok wydania: 2014
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 3
Strony: 5106 - 5110
Bazy: Baztech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Abstrakty: polski | angielski
Silnik autobusu ma za zadanie nie tylko dostarczanie energii potrzebnej do pokonania oporów ruchu, lecz również wytwarzanie znacznej ilości energii wykorzystywanej do zasilania urządzeń elektrycznych. Rolę generatora energii elektrycznej pełni alternator, którego maksymalna sprawność może osiągać 70%, jednakże w warunkach zmiennego obciążenie i prędkości obrotowej jest ona znacznie mniejsza co wpływa na zwiększenie kosztów energii. W artykule przedstawiono wyniki badań stanów pracy alternatora w autobusie miejskim w czasie jazdy. Podczas badań rejestrowano przebiegi prędkości obrotowej oraz obciążenia prądowego układu generowania energii elektrycznej. Wyniki wykonanych pomiarów umożliwiły sporządzenie histogramów obrazujących udziały czasu pracy alternatora w poszczególnych punktach pracy alternatora.
The bus engine is designed not only to provide the energy needed to overcome the motion resistance, but also generating a significant amount of energy used to power electrical appliances. The role of fully electric generator is done by an alternator, which can reach a maximum efficiency of 70%, but under varying engine load and engine rotational speed, this value is much smaller which results in an increase in energy costs. The article presents the results of the operating states of the alternator in the city bus while driving. During the tests value of rotational speed and current load of power generation system were recorded. The results of measurements made possible to draw histograms showing the share of working time of the alternator in different points of alternator work.