Produktywność struktur fotowoltaicznych zamocowanych na pokładzie autobusu miejskiego
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
10
Lista B
Status: | |
Warianty tytułu: |
The productivity of photovoltaic structures mounted on the roof of city bus
|
Autorzy: | Grabowski Łukasz |
Rok wydania: | 2014 |
Wersja dokumentu: | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 3 |
Strony: | 2114 - 2120 |
Bazy: | Baztech |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Abstrakty: | polski | angielski |
Optymalnym położeniem paneli fotowoltaicznych jest kierunek południowy nachylony pod kątem 36 stopni w niezacienionym miejscu. Ułożenie panelu horyzontalnie powoduje spadek jego produkcji rocznej energii elektrycznej o 17%. Położenie panelu ma wpływ na jeden z głównych składników promieniowania jakim jest promieniowanie bezpośrednie. W artykule przeanalizowano możliwość produkcji energii elektrycznej przez panele fotowoltaiczne zamontowane na dachu autobusu. Podczas pokonywania trasy w aglomeracji miejskiej panele fotowoltaiczne ulegają częściowemu bądź całkowitemu zacienieniu. Efektami wyłączanie poszczególnych sekcji panelu bądź oraz spadek sprawności całego systemu. Badania przeprowadzono na autobusie miejskim poruszającym się na różnych trasach w mieście Lublin. Autobus zaopatrzony został w panele fotowoltaiczne i oraz układy pomiarowe. Na podstawie zarejestrowanych pomiarów obliczono stopień zmniejszenia produkcji energii elektrycznej pochodzących z paneli w stosunku do niezacienionego systemu fotowoltaicznego umieszczonego horyzontalnie na dachu Wydziału Mechanicznego Politechniki Lubelskiej. Badania przeprowadzone podczas dwóch miesięcy. System fotowoltaiczny na autobusie kilkanaście procent mniej energii w stosunku do identycznego systemu stacjonarnego | |
The optimal location of photovoltaic panels in Poland is the south direction inclined at an angle of 36 degrees in non-shaded place. Horizontal panel arrangement causes the reduction of annual electric energy production of 17%. Panel arrangement has an impact on one of the main radiation components – direct radiation. The article examines the possible electric energy collected by the photovoltaic panels installed on the roof of the bus. While covering the distance in urban area, the photovoltaic panels are subjected to complete or partial shading, which causes the disablement of individual panel sections or a decrease in the efficiency of the entire system. The study was conducted on a city bus moving on different routes in Lublin. Bus was supplied with the photovoltaic panels and a measurement system. On the basis of recorded measurements, the reduction degree of the electric energy coming from panels in relation to a non-shaded photovoltaic system arranged horizontally on the roof of the Faculty of Mechanical Engineering of the Technical University in Lublin. Photovoltaic system mounted on the bus produces 16-19% less energy compared to an identical stationary system. |