Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
10
Lista B
Status:
Warianty tytułu:
Algorithms for optimal route determine
Autorzy: Kozieł Grzegorz
Rok wydania: 2014
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 3
Strony: 3206 - 3212
Bazy: BazEkon | BazTech | IC Journals Master List
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Abstrakty: polski
Wyznaczanie optymalnej trasy przejazdu ma coraz większe znaczenie w logistyce.Ważne są przede wszystkim koszty transportu oraz jego czas.Istotne jest więc zaplanowanie trasy w taki sposób by zoptymalizować żądane czynniki.Możliwe jest to dzięki zastosowaniu algorytmu pozwalającego uwzglę- niać koszt trasy.Należy jednak zwrócić uwagę na fakt ,że na koszt przebycia trasy może składać się wiele czynników takich jak odległość ,czas przejazdu,opłaty za przejazd określonymi drogami oraz inne. Konieczne jest więc stosowanie algorytmów pozwalających na znalezienie optymalnej trasy, przy uwzględnianiu wszystkich wymaganych czynników.Zaproponowana w artykule modyfikacja algorytmu Dijkstry pozwala na uwzględnianie dowolnej liczby parametrów podczas wyboru drogi, dzięki przypisywaniu wielu niezależnych wag do każdej z krawędzi grafu reprezentujacego sieć połączeń drogowych. Umożliwia to elastyczne przeliczanie tras,dowolny wybór parametrów uwzględnia- nych przy wyborze drogi oraz określanie w jakim stopniu będą miały one wpływ na ostateczny wynik. Osiągane jest to poprzez uwzględnienie każdej z wag przypisywanych do krawędzi grafu a następnie przemnożenie ich przez przypisane do nich wagi określające wpływ jaki poszczególne współczynniki powinny mieć na ostateczny wybór trasy.Dzięki takiemu podejściu każdy użtykownik może samodzielnie zdefiniować optymalne dla niego czynniki wpływające na wybór trasy i okreśić ich stopień istotności. Autor publikacji jest uczestnikiem projektu "Kwalifikacje dla rynku pracy-Politechnika Lubelska przyjazna dla pracodawcy" współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.