Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
10
Lista B
Status:
Warianty tytułu:
Investigations on bus combustion engine performance in urban traffic
Autorzy: Szlachetka Marcin, Barański Grzegorz, Grabowski Łukasz, Majczak Adam
Rok wydania: 2014
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 3
Strony: 6123 - 6131
Bazy: -
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Abstrakty: polski | angielski
Autobus miejski pokonuje dziennie w średnim mieście w Polsce około 200 km. Głównymi składnikami trasy w kolejności największego występowania są bieg jałowy, przyspieszanie i hamowanie oraz jazda w stanie ustalonym. W artykule przeprowadzono analizę sprawność autobusowego silnika spalinowego w ruchu miejskim. Wykonano pomiary drogowe na rzeczywistym pojeździe, gdzie rejestrowano w czasie jednostkowe zużycie paliwa i prędkość obrotową wału korbowego silnika oraz prędkość pojazdu na wybranej trasie. Następnie na podstawie dostępnych charakterystyk sprawności autobusowego silnika przeanalizowano uzyskane wyniki i określono relacje pomiędzy warunkami jazdy a sprawnością silnika w cyklu miejskim. Obiektem badań były autobusy miejskie marki Mercedes Conecto spełniający normę czystości spalin Euro 5. Tabor Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego posiada 22 takie autobusy. Analizę sprawności wykonano dla wybranej trasy przejazdu w godzinach największego natężenia ruchu (szczyt popołudniowy).
City bus mileage in a medium-sized city in Poland is about 200 km per day. Driving a bus involves, from most to least frequent, idling, accelerating and braking, driving in a steady state. This paper investigates bus internal combustion engine performance in urban traffic. The specific fuel consumption, crankshaft speed and vehicle speed on the selected route were recorded over time during the real-vehicle measurements. Then, the available characteristics of the bus engine performance were applied to analyse the results obtained and determine the relationship between driving conditions and engine performance in urban traffic. The research object was city bus Mercedes Conecto that meets the Euro 5 emission standard. The Municipal Transport Company.