Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
10
Lista B
Status:
Warianty tytułu:
Noise emission of diesel engine powered by synthetic diesel oil
Autorzy: Gielniewski Robert, Longwic Rafał, Łodygowski Kamil, Maciąg Paweł, Sander Przemysław
Rok wydania: 2014
Wersja dokumentu: Drukowana
Język: polski
Numer czasopisma: 3
Strony: 1966 - 1976
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
W artykule przedstawiono wyniki badań emisji mocy dźwięku silnika wysokoprężnego AD3.152 zasilanego dwoma rodzajami olejów napędowych: mineralnego Ekodiesel Ultra i syntetycznego SYNON stanowiącego produkt przeróbki tworzyw sztucznych głownie polietylenu i polipropylenu. Badania wykonane były w warunkach prędkościowych charakterystyk zewnętrznych dla określonych wartości prędkości obrotowych wału korbowego i pełnych obciążeń. Badania wykazują, że hałas silnika zależny jest właściwości stosowanych paliw i prędkości obrotowej. Wraz ze wzrostem prędkości obrotowej wału dla wszystkich badanych paliw rośnie poziom emisji hałasu wydzielanego przez badany silnik. Paliwo syntetyczne charakteryzowało się małą wartością liczby cetanowej, długa zwłoką zapłonu i bardzo wysokimi wartościami prędkości narastania w porównaniu do paliwa mineralnego. Zastosowanie w silniku wysokoprężnym jako paliwa czystego oleju syntetycznego wiąże się z koniecznością zmian parametrów regulacyjnych silnika
The article presents the results of sound power emited by diesel engineAD3.152 powered by two types of diesel oils : mineral - Ekodiesel Ultra and synthetic as a product of recycling plastics - mainly polyethylene and polypropylene. Tests were made in the conditions of the external velocity characteristics for specific values of the crankshaft rotational speed and full load . Studies show that motor noise depends on the properties of fuels and crankshat speed. With the increase of crankshaft speed rotation for all the tested fuels is increasing the level of noise emitted by the tested engine. Synthetic fuel was characterized by a low value of the cetane number, the long delay ignition and very high values of the pressure rise rate in the cylinder as compared to mineral fuel. Using the clean synthetic oil as a fuel to diesel engine require changes in ingition control parameters