Badania i charakterystyki jednokomórkowego elektrolizera typu HTPEM
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
10
Lista B
Status: | |
Warianty tytułu: |
Research and characteristics of the monocell HTPEM electrolyzer
|
Autorzy: | Małek Arkadiusz, Grabowski Łukasz |
Rok wydania: | 2014 |
Wersja dokumentu: | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 2 |
Strony: | 4137 - 4146 |
Bazy: | Baztech |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Abstrakty: | polski | angielski |
Efektywność systemów transportowych bardzo często zależy od rodzaju stosowanego paliwa. Czynnikiem umożliwiającym uzyskanie przewagi konkurencyjnej jest wykorzystanie tańszego paliwa alternatywnego do zasilania środków transportu. Korzyści materialne mogą zostać powiększone również w sposób pośredni w wyniku dotacji (państwowych lub europejskich) na zakup pojazdów bardziej przyjaznych środowisku lub zmniejszenie tzw. opłat środowiskowych. Dlatego wielu przewoźników zwraca uwagę na oferowane przez naukowców innowacyjne systemy napędowe oraz paliwo w postaci wodoru. Do produkcji wodoru można wykorzystać elektrolizery membranowe zasilane energią z odnawialnych źródeł. W artykule przedstawiono konstrukcję oraz badania jednokomórkowego elektrolizera typu HTPEM, który może zostać wykorzystany do produkcji paliwa wodorowego dla ekologicznych pojazdów przyszłości. Opisano również podstawy teoretyczne wysokotemperaturowej elektrolizy wody oraz nowoczesne materiały stosowane na membrany elektrolizerów. Artykuł zawiera również opis innowacyjnego stanowiska do badania ogniw paliwowych i elektrolizerów typu PEM i HTPEM powstałego w wyniku realizacji projektu LIDER finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. | |
The efficiency of the transportation systems often depends on the type of used fuel. Factor to gain competitive advantage is the use of a cheaper alternative fuel to power vehicles. Economical benefits may be increased, indirectly through grants (national or European) for the purchase of vehicles more environmentally friendly or reduction so-called environmental charges. That is why many carriers draws attention to offer by scientists innovative propulsion systems and fuel in the form of pure hydrogen. For hydrogen production can be used membrane electrolysers powered from renewable sources. This paper presents the design and testing of single cell HTPEM electrolyzer which can be used to produce hydrogen fuel for future clean vehicles. Also was described the theoretical basis of high temperature water electrolysis and modern materials used for the electrolyzer’s membrane. The article contains a description of an innovative test bench dedicated for PEM and HTPEM fuel cells and electrolyzers resulting LIDER project funded by the National Centre |