Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
10
Lista B
Status:
Warianty tytułu:
Research and characteristics of the monocell HTPEM electrolyzer
Autorzy: Małek Arkadiusz, Grabowski Łukasz
Rok wydania: 2014
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 2
Strony: 4137 - 4146
Bazy: Baztech
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Abstrakty: polski | angielski
Efektywność systemów transportowych bardzo często zależy od rodzaju stosowanego paliwa. Czynnikiem umożliwiającym uzyskanie przewagi konkurencyjnej jest wykorzystanie tańszego paliwa alternatywnego do zasilania środków transportu. Korzyści materialne mogą zostać powiększone również w sposób pośredni w wyniku dotacji (państwowych lub europejskich) na zakup pojazdów bardziej przyjaznych środowisku lub zmniejszenie tzw. opłat środowiskowych. Dlatego wielu przewoźników zwraca uwagę na oferowane przez naukowców innowacyjne systemy napędowe oraz paliwo w postaci wodoru. Do produkcji wodoru można wykorzystać elektrolizery membranowe zasilane energią z odnawialnych źródeł. W artykule przedstawiono konstrukcję oraz badania jednokomórkowego elektrolizera typu HTPEM, który może zostać wykorzystany do produkcji paliwa wodorowego dla ekologicznych pojazdów przyszłości. Opisano również podstawy teoretyczne wysokotemperaturowej elektrolizy wody oraz nowoczesne materiały stosowane na membrany elektrolizerów. Artykuł zawiera również opis innowacyjnego stanowiska do badania ogniw paliwowych i elektrolizerów typu PEM i HTPEM powstałego w wyniku realizacji projektu LIDER finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
The efficiency of the transportation systems often depends on the type of used fuel. Factor to gain competitive advantage is the use of a cheaper alternative fuel to power vehicles. Economical benefits may be increased, indirectly through grants (national or European) for the purchase of vehicles more environmentally friendly or reduction so-called environmental charges. That is why many carriers draws attention to offer by scientists innovative propulsion systems and fuel in the form of pure hydrogen. For hydrogen production can be used membrane electrolysers powered from renewable sources. This paper presents the design and testing of single cell HTPEM electrolyzer which can be used to produce hydrogen fuel for future clean vehicles. Also was described the theoretical basis of high temperature water electrolysis and modern materials used for the electrolyzer’s membrane. The article contains a description of an innovative test bench dedicated for PEM and HTPEM fuel cells and electrolyzers resulting LIDER project funded by the National Centre