Transport drogowy w gospodarce Polski
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
10
Lista B
Status: | |
Warianty tytułu: |
Road transport in Polish economy
|
Autorzy: | Komsta Henryk, Droździel Paweł, Caban Jacek |
Rok wydania: | 2014 |
Wersja dokumentu: | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 6 |
Strony: | 5610 - 5615 |
Bazy: | Agro | BazTech | BazEkon | Index Copernicus |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | Po opublikowaniu |
Abstrakty: | polski | angielski |
W artykule, na podstawie danych EUROSTAT’u i GUS z lat 2004 – 2013 przedstawiono miejsce polskiego transportu drogowego na tle wybranych krajów UE. Polski transport drogowy od 2004r przechodzi bardzo dynamiczny rozwój. Obsługuje on 84% przewożonych na rynku krajowym, wyrażonych w tonach, ładunków, co stanowi prawie 75% wykonanej w 2013r. pracy przewozowej. Polska jest liderem w drogowych przewozach międzynarodowych, obsługując na obszarze UE prawie 25% międzynarodowych przewozów. Przedstawiona w pracy wstępna analiza rozwoju polskiego transportu drogowego wskazuję m.in. na potrzebę pełniejszego przebadania związków między transportem a zmianami PKB Polski. Jednym z celów zapisanych w dokumentach o rozwoju zrównoważonym jest dążenie do zmniejszenia zależności pomiędzy wzrostem PKB a ilością przewożonych towarów. W przypadku Polski obserwuje się tendencję odwrotną tj. procentowy wzrost ilości przewożonych towarów jest większy niż procentowy przyrost krajowego PKB. W rozwiniętych krajach UE obserwuje się tendencje do stabilizacji lub zmniejszania udziału transportu w odniesieniu do zmian PKB | |
The article presents Polish road transport in comparison to the selected EU countries on the basis of the data provided by EUROSTAT and GUS from 2004 to 2013. Polish road transport has been developing dynamically since 2004: it handles 84% of freight (in tons) transported on the domestic market, which constitutes almost 75% of the entire transport activity in 2013. Poland is the leader in the international road transport, handling almost 25% of the international transport in the EU. A preliminary analysis of the development of Polish road transport in this article points, among other things, to the need of a more extensive examination of the relationship between transport and the changes in Poland’s GDP. One of the aims discussed in the documents regarding sustainable development is the reduction of the dependence between the GDP growth and the amount of transported goods. In Poland we observe an opposite trend: the percentage increase in the amount of transported goods is greater than the percentage growth of the domestic GDP. EU’s developed countries have a tendency towards stabilization or reduction of transport in relation to the changes in GDP. |