Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

Publikacje Pracowników PL z lat 1990-2010

Publikacje pracowników Politechniki Lubelskie z lat 1990-2010 dostępne są jak dotychczas w starej bazie publikacji
LINK DO STAREJ BAZY

Status:
Autorzy: Borecki Michał, Doroz Piotr, Prus Przemysław, Pszczółkowski Paweł, Szmidt Jan, Korwin-Pawlowski Michael L., Frydrych Jarosław, Kociubiński Andrzej, Duk Mariusz
Rok wydania: 2014
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Arkusze wydawnicze: 0,67
Język: angielski
Numer czasopisma: 1-2
Wolumen/Tom: 7
Strony: 57 - 67
Bazy: Google Scholar
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Otwarte czasopismo
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Abstrakty: angielski
There are many fuel quality standards introduced by national organizations and fuel producers. Usual techniques for measuring the quality of fuel, as for example cetane index, fraction composition and flash point, require relatively complex and expensive laboratory equipment. Therefore, testing of fuel is not rapid and can be costly. On the fuel user side, fast and low cost sensing of useful state of biodiesel fuel is important. One of the devices that address this task is the fiber optic capillary sensor in which forced local conversion of diesel fuel into vapor is implemented. The present paper concentrates on the critical elements the construction of the sensor as well as on the interpretation of experimental results. We have investigated the construction of the micro heater and the technology of smart capillary optrode preparation. We propose a capillary optrode construction and technology that reduces unwanted light coupling, as well as a new micro heater construction that uses a silicon carbide heating element. Our experimental assumption is that diesel fuel quality can be correlated with the type and concentration of its bio-components. We examined fuels that are mixtures prepared from components that are in line with European Union standards. The components used are petrodiesel fuel and bio-esters as well as edible rapeseed oil. For the mentioned fuels, we showed that the results of experiments are easy to interpret and that the useful state of diesel and biodiesel fuels can be determined from the time of local heating that is required for vapor phase creation and the local time of vapor bubble formation.