W cieniu "Wielkiej Digitalizacji" – najnowsze książki naukowe i podręczniki w politechnicznych bibliotekach cyfrowych
Artykuł w czasopiśmie
Status: | |
Autorzy: | Gajda Jarosław |
Rok wydania: | 2014 |
Wersja dokumentu: | Drukowana | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 6 |
Strony: | 1 - 8 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski |
Rozpoczęty w 2002 roku projekt Wielkopolska Biblioteka Cyfrowa rozpoczął okres rozwoju bibliotek skupionych w Federacji Bibliotek Cyfrowych. O wielkości przedsięwzięcia świadczą imponujące zbiory zdigitalizowanego dziedzictwa narodowego, liczba bibliotek cyfrowych, wspólne narzędzie wyszukiwawcze oraz agregacja metadanych do obiegu światowego. Wiodącą rolę w procesie digitalizacji pełnią biblioteki naukowe polskich szkół wyższych. Od początku digitalizacji problemem dla bibliotek cyfrowych i repozytoriów były najnowsze publikacje naukowe i podręcznikowe. W artykule dokonano przeglądu zasobów najnowszych publikacji naukowych i dydaktycznych w zbiorach cyfrowych politechnicznych szkół wyższych, dostępnych w nieograniczonym dostępie Open Access. Wskazano, że pełna integracja działalności wydawniczej z biblioteką cyfrową, która realizowana jest w Politechnice Lubelskiej, to najbardziej skuteczne rozwiązanie w celu budowania kompletnych i w pełni dostępnych zasobów naukowych oraz dydaktycznych szkół wyższych. |