Stanowisko dydaktyczne do analizy funkcjonowania nowoczesnych układów rozrządu silników spalinowych
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
10
Lista B
Status: | |
Warianty tytułu: |
Didactic stand for demonstrating the operation of modern timing systems for combustion engines
|
Autorzy: | Wierzbicki Sławomir, Krzysiak Zbigniew, Kordos Paweł |
Rok wydania: | 2014 |
Wersja dokumentu: | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 6 |
Strony: | 11038 - 11044 |
Bazy: | AGRO | BazTech | BazEkon | Index Copernicus |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Abstrakty: | polski | angielski |
Zaostrzające się normy odnośnie emisji związków toksycznych emitowanych przez silniki spalinowe wymuszają wprowadzenie nowych rozwiązań poszczególnych układów silnika. Jednym z układów mających wpływ na osiągi silnika, w tym emisje związków toksycznych jest układ rozrządu. Współczesne silniki często posiadają dość złożone konstrukcje tych układów umożliwiające sterowanie fazami otwarcia lub wzniosem zaworów. Powszechne stosowanie nowych rozwiązań w silnikach spalinowych wymaga wprowadzania nowych treści do programów nauczania inżynierów jak również wzbogacania bazy laboratoryjnej o nowe stanowiska laboratoryjne. W artykule opisano budowę stanowiska dydaktycznego umożliwiającego demonstracje funkcjonowania nowoczesnych rozwiązań układów rozrządu silników spalinowych. Opracowane stanowisko pozwala na rejestracje wzniosu zaworów w funkcji kąta obrotu wału korbowego. Konstrukcja stanowiska pozwala na płynną regulacje faz otwarcia jednego z zaworów oraz zmienny skokowy wznios drugiego z zaworów | |
Increasingly stricter standards on toxic compound emissions from combustion engines have led to the introduction of new solutions for individual engine systems. One of the systems affecting engine performance, including toxic compound emissions, is the timing system. Modern engines often have quite complex designs for systems controlling the valve opening cycles or the valve lifts. Widespread use of new solutions in combustion engines requires the introduction of new content into curricula for engineers as well as the expansion of laboratory facilities with new laboratory stands. This paper describes the structure of a didactic stand enabling the demonstration of the operation of modern combustion engine timing system solutions. The developed stand allows the lift of the valves to be recorded as a function of the crank angle. The stand design allows stepless adjustment of the opening cycles of one valve and a variable step lift of the other valve. |