Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
10
Lista B
Status:
Warianty tytułu:
Noise emission of diesel engine powered by rape oil and hexan blends
Autorzy: Longwic Rafał, Lotko Wincenty, Maciąg Paweł, Sander Przemysław
Rok wydania: 2014
Wersja dokumentu: Drukowana
Język: polski
Numer czasopisma: 6
Strony: 6795 - 6808
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
W artykule przedstawiono wyniki badań emisji mocy dźwięku silnika wysokoprężnego AD3.152 zasilanego standardowym olejem napędowym oraz mieszaninami oleju rzepakowego i heksanu.. Badania wykonane były w warunkach ustalonych dla różnych wartości obciążeń i różnych prędkości obrotowych. Badania wykazują, że hałas silnika zależny jest właściwości stosowanych paliw, prędkości obrotowej i obciążenia. Dodatek heksanu do oleju rzepakowego zmienia jego właściwości fizykochemiczne, wpływając na zmianę procesu spalania i emisję dźwięku. W większości badanych przypadków obciążeń silnika AD3.152 zaobserwowano wzrost mocy dźwięku emitowanej przez silnik zasilany mieszaninami oleju rzepakowego i heksanu. Dla najwyższej zastosowanej podczas badań prędkości obrotowej wału korbowego takiej zależności nie zauważono. Spowodowane to było skróceniem czasu zwłoki samozapłonu w paliwach stanowiących mieszaniny oleju rzepakowego i heksanu. Zastosowanie mieszanin oleju rzepakowego i heksanu do zasilania silników z zapłonie samoczynnym będzie wymagało zmiany ich parametrów regulacyjnych.
The paper presents the results of sound power emissions from AD3.152 diesel engine powered standard diesel fuel and blends of rape oil and hexane . Tests were made in steady-state conditions for different loads and different crankshaft rotational speeds. Results show that the engine noise is dependent on the properties of fuels, speed and load. The addition of hexane to rape oil changes its physicochemical properties, influencing the change of the combustion process and emission of sound. In most cases of tested AD3.152 engine loads showed an increase in sound power emitted by the engine-powered by rape oil and hexane blends. For the highest used during tests crankshaft speed rotation this dependence is not observed. This was due to the shortening time of ignition delay of fuels which are a bends of rape oil and hexane. Application blends of rape oil and hexane to power diesel engines will require changes in their regulatory parameters.