Comparative analysis of selected combustion parameters in the diesel engine powered with biodiesel - ethanol blends
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
10
Lista B
Status: | |
Warianty tytułu: |
Analiza porównawcza wybranych parametrów procesu spalania w silniku diesla zasilanym mieszaninami biodiesla i etanolu
|
Autorzy: | Górski Krzysztof, Smigins Ruslans, Longwic Rafał |
Rok wydania: | 2014 |
Wersja dokumentu: | Drukowana |
Język: | angielski |
Numer czasopisma: | 3 |
Strony: | 2096 - 2103 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski | angielski |
Niniejsza praca jest skupiona na eksperymentalnych badaniach umożliwiających określenie wpływu właściwości paliw zawierających tlen na wybrane parametry pracy silnika diesla z bezpośrednim system wtrysku. Silnik zasilano standardowym olejem napędowym, biodieslem (FAME – fatty acid methyl esters) oraz jego mieszaniną z dodatkiem 10 i 20 % (objętościowo) etanolu. Takie mieszaniny oznaczono odpowiednio ET10 i ET20. Każde z tych paliw było badanych w ustalonych warunkach pracy silnika. W takich warunkach rejestrowano przebiegi szybkozmienne procesów roboczych silnika. W szczególności analizowano przebiegi zmian ciśnienia w cylindrze oraz wzniosu iglicy rozpylacza paliwa. Pozwoliło to obliczyć i porównać wartości wybranych parametrów procesu spalania w silniku AD3.152 zasilanym mieszaninami FAME i etanolu. Prace eksperymentalne były wykonywane na silniku AD3.152 zainstalowanym w laboratorium Instytutu Eksploatacji Pojazdów i Maszyn UTH Radom. | |
The present work is focused on a comparative experimental study for determining the effect of fuel properties of oxygenated fuels on selected work parameters of direct injection (DI) diesel engine. The engine was operated on fossil diesel oil (DO), biodiesel (BD also known as FAME) and biodiesel with 10% and 20% ethanol addition, accordingly (ET10) and (ET20). Each of the fuels were tested at steady state running conditions. In such conditions the high-speed parameters of the engine work were recorded. In particular the variation of in-cylinder pressure as well as the fuel injector needle lift signals were analyzed. It allowed to calculate and compare the values of selected combustion parameters of the AD3.152 engine fuelled with biodiesel-ethanol blends. The experimental work was done with an AD3.152 diesel engine installed in the laboratory of the Vehicle Technical Exploitation Department at Technical University of Radom (Poland). |