Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
10
Lista B
Status:
Warianty tytułu:
The influence of taking psychotropical medicine by drivers on the road traffic safety
Autorzy: Orlicz-Szczęsna Grażyna, Szczęsny Piotr
Rok wydania: 2014
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 6
Strony: 8129 - 8133
Bazy: Agro | BazTech | BazEkon | Index Copernicus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: NIE
Abstrakty: polski | angielski
Leki psychotropowe wywierają wpływ na kierowcę oraz na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Ta grupa leków zmniejsza koncentrację, wywołuje senność, wydłuża czas reakcji. Artykuł przedstawia badania autorów, którzy za pomocą ankiety analizowali zachowania kierowców w trzech grupach wiekowych (25-30 lat, 45-50. lat oraz 65-70 lat), przyjmujących leki psychotropowe. Pytania ankietowe dotyczyły: informacji od lekarza o wpływie negatywnych objawów po lekach psychotropowych na bezpieczeństwo ruchu drogowego, czytania przez pacjentów-kierowców ulotki z informacją o leku oraz przestrzegania, jako kierowca, zaleceń ostrożności po przyjęciu tych leków. Badania wykazały, że wielu kierowców, szczególnie młodych i w średnim wieku, lekceważy farmakologiczne niebezpieczeństwo po lekach psychotropowych i uczestniczy czynnie w ruchu drogowym. Istotnym elementem tej sytuacji jest często brak informacji od lekarza na temat negatywnych objawów tych leków oraz ich wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
The psychotropic medicine exert an influence on the driver and road traffic safety. This group of drugs decreases a concentration, gives sleepiness, prolongs a time of reaction. This paper shows, that authors examined the problem by analysis of questionnaires for drivers in the three groups of age (25-30 years, 45-50 years and 65-70 years), which were taken psychotropic medicine. The questions were following: information from doctor about influence of negative symptoms for traffic safety after psychotropic medicine, reading of drug’s leaflet by patients-drivers and their conforming to warnings about danger symptoms after psychotropic medicine. It showed, that many drivers, especially young and middle-age, disregard the pharmacological dangerous after psychotropic medicine and take part in the road traffic. The important element of this situation there is often the absence of medical information from doctor about drug’s accessory symptoms and their negative influence on the road traffic safety.