Bezpieczeństwo ruchu drogowego w województwie lubelskim z uwzględnieniem struktury powiatowej
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
10
Lista B
Status: | |
Warianty tytułu: |
Safety of the road traffic in Lublin voivodeship considering districts structure
|
Autorzy: | Szczęsny Piotr, Chabros Katarzyna |
Rok wydania: | 2014 |
Wersja dokumentu: | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 6 |
Strony: | 10279 - 10288 |
Bazy: | Agro | BazTech | BazEkon | Index Copernicus |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Abstrakty: | polski | angielski |
W pracy zamieszczono analizę wskaźników i parametrów bezpieczeństwa ruchu drogowego w województwie lubelskim, na przestrzeni lat 2000-2013, w odniesieniu do pozostałych województw i Polski. Wykonano też analizę tych wskaźników dla poszczególnych powiatów województwa lubelskiego w latach 2011 i 2012, wykazując ich istotne zróżnicowanie w porównaniu do średnich wojewódzkich i ogólnopolskich. Dowodzi to konieczności uwzględniania w analizach brd mniejszych struktur terytorialnych (powiatowych), gdyż dostarczają one ważnych wniosków niemożliwych do stwierdzenia dla analiz wykonanych na poziomach wojewódzkim czy ogólnokrajowym. Specyfiką województwa lubelskiego w ostatnich latach jest istotnie wyższa ciężkość wypadków oraz znacznie wyższy udział nietrzeźwych uczestników wypadków drogowych w odniesieniu do wskaźników krajowych. Analiza wskaźników i parametrów bezpieczeństwa ruchu drogowego w strukturach powiatowych dowodzi, iż najbezpieczniejszym powiatem województwa lubelskiego jest powiat opolski, a najniebezpieczniejszym powiat rycki. | |
The publication presents an analysis of factors and parameters of road traffic safety in Lublin voivodeship over 2000-2013 years in comparison of the other voivodeships and Poland. It was also made the analysis of these indicators for individual districts of Lublin voivodeship in the years 2011 and 2012, which showed their important differences and comparing them with the provincial and national averages. The conclusion is following: it should be, as indispensability, taken to consideration in analysis of the road traffic safety the minor structures of territory (districts), because it gives important conclusions, which are impossible to find from the analysis of the voivodeship or country levels. The specific of Lublin voivodeship in the last years, there are considerably more grave consequences of the accidents and much more part of inebriate people in road-accidents, in comparison to the indicates from the all country. The conclusion is also, that the most safe district of Lublin voivodeship is Opole district and most dangerous – Ryki district. |