Stan kształcenia zawodowego w kontekście projektu “Uzawodowienie inżynierskiego kształcenia informatyków na Politechnice Lubelskiej”
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
10
Lista B
Status: | |
Warianty tytułu: |
Professionalization of bachelor’s degree studies in computer science at Lublin University of Technology – current state and opportunities
|
Autorzy: | Kęsik Jacek, Żyła Kamil, Szymczyk Tomasz |
Rok wydania: | 2014 |
Wersja dokumentu: | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 6 |
Strony: | 5377 - 5384 |
Bazy: | Google Scholar |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Abstrakty: | polski | angielski |
Zmiany wprowadzane do szkolnictwa wyższego, związane z wdrożeniem Krajowych Ram Kwalifikacji (KRK) jako elementu harmonizacji polskiej edukacji z Europejskimi Ramami Kwalifikacji, zmuszają szkoły wyższe do modyfikacji ich oferty edukacyjnej. Przed Politechniką Lubelską pojawiają się nowe zadania w postaci wypracowania nowego podejścia do metod definiowania programu kształcenia (w aspektach efektów kształcenia), jego konstrukcji (modułowość i elastyczność) oraz uzawodowienia. W kontekście wyżej wymienionych zmian powstał projekt pt. „Uzawodowienie inżynierskiego kształcenia informatyków”. Jego celem jest zebranie i wdrożenie na Wydziale Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Lubelskiej (WEiI) najlepszych praktyk profesjonalizacji kształcenia, stosowanych przez partnerów projektu o dużym doświadczeniu w tej dziedzinie: Universite Pierre-Mendes-France, International School for Social and Business Studies, Savonia University of Applied Sciences oraz Beuth Hochschule für Technik Berlin. W związku z tym, w artykule przedstawiono zarys obecnego stanu profesjonalizacji kształcenia na kierunku Informatyka, w kontekście spodziewanych zmian wniesionych przez realizację omawianego projektu. W toku prac okazało się, że WEiI posiada istotne doświadczenie w prowadzeniu studiów we współpracy z branżą IT, a projekt jest szansą na: weryfikację wypracowanych elementów uzawodowienia kształcenia, dostosowanie kompetencji absolwentów do europejskiego rynku pracy oraz harmonizacji edukacji z normami europejskimi. | |
Many important changes in Polish higher education arise from the implementation of framework for higher education qualifications, which purpose is to standardize education in European Union countries. It also affects Lublin University of Technology (one of the leading universities in the eastern Poland) causing the need to modify and create new methods of organizing didactic process, as well as investigating its modularity, flexibility and professionalization. In context of approaching changes Lublin University of Technology started project “Professionalization of bachelor’s degree studies in computer science at Lublin University of Technology”. Its main purpose is to collect and implement, at the Faculty of Electrical Engineering and Computer Science (FEECS), the best practices developed by the project partners: Universite Pierre-Mendes-France, International School for Social and Business Studies, Savonia University of Applied Sciences and Beuth Hochschule für Technik Berlin. Thus this paper presents the current state of education professionalization at the Computer Science studies, conducted by FEECS, in context of above-mentioned project. Conducted works revealed that FEECS already has experience in conducting studies in close cooperation with industry, and the main benefits from the project will be verification of that experience, adjusting student’s competences to the expectations of the global labor market as well as europeization of education process. |