Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
10
Lista B
Status:
Warianty tytułu:
Low-cost 3D scanners in training museum workers responsible for digitalization of resources – possibilities of usage
Autorzy: Kęsik Jacek, Żyła Kamil
Rok wydania: 2014
Wersja dokumentu: Drukowana | Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 6
Strony: 5385 - 5394
Bazy: Google Scholar
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Abstrakty: polski | angielski
Problem zachowania historycznego dziedzictwa dotyczy wszelkich obszarów, w tym szeroko pojętego transportu. Obecnym priorytetem jest digitalizacja zbiorów muzealnych, a co za tym idzie niezbędne są odpowiednie regulacje oraz techniki cyfryzacji zbiorów, a także kompetentni pracownicy. W pracy zaproponowano dwa układy do skanowania 3D, które przy minimalnym nakładzie kosztów pozwalają na wykonanie procesu digitalizacji. Pierwszy z nich wykorzystuje urządzenie Microsoft Kinect oraz bezpłatną aplikację Scenect, drugi zaś projektor i kamerę oraz komercyjny program David Laserscanner. Omawiane w artykule techniki skanowania 3D umożliwiają prowadzenie szkoleń z digitalizacji obiektów małogabarytowych, jak i tych o znacznych rozmiarach, co jest szczególnie przydatne dla placówek zajmujących się historią transportu, jak np. muzeum kolejnictwa. Przeprowadzone skanowania 3D obiektów muzealnych pokazały, że pomimo wieloetapowości tego procesu, wymagane działania mogą być wykonywane przez osobę o podstawowych kwalifikacjach w tym zakresie. Ponadto wykorzystanie zaproponowanych w artykule rozwiązań pozwala na zdobycie (niewielkim kosztem) potrzebnego doświadczenia przez osoby mające pracować przy digitalizacji zbiorów muzealnych, a także jest dobrym wstępem do profesjonalnych zagadnień skanowania 3D. Biorąc pod uwagę relatywnie niską cenę i dostępność rozwiązań, niską barierę technologiczną oraz zadowalającą jakość rezultatów skanowania, można stwierdzić, że niskokosztowe skanery 3D mogą z powodzeniem zostać użyte do szkolenia pracowników muzealnych odpowiedzialnych za digitalizację zbiorów
This paper proposes two low-cost solutions for 3D scanning, following different rules of generating 3D model, that could be used in order to perform process of object digitalization. The first of them uses Microsoft Kinect device and free of charge Scenect application. The latter one also uses easy to obtain devices – projector and camera as well as commercial application – David Laserscanner. The problem of preserving the heritage applies to any field including the transportation. In order to digitize historical objects some techniques and competences have to be developed by museums staff. The presented 3D scanning techniques are, according to authors, suitable for gaining that experience, especially when it comes to transportation museums (e.g. railway), where the exhibits size varies from small to massive. Conducted 3D scans of several museum artifacts revealed that the process of digitalization is multistage, although it could be performed by a person with basic qualifications in this domain. Moreover usage of proposed solutions allows museum workers to obtain (with relatively low effort) necessary experience as well as it gives good and affordable introduction to professional aspects of 3D scanning. Taking into account aspects like low cost and good accessibility of solutions’ components, low technological barrier, sufficient quality of resulting 3D models, it can be said that low-cost 3D scanners could be successfully used as an aid in training museum workers responsible for digitalization of resources.