Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
10
Lista B
Status:
Warianty tytułu:
Simulation studies of the heat balance of the light helicopter diesel engine
Autorzy: Pietrykowski Konrad, Magryta Paweł, Szlachetka Marcin
Rok wydania: 2014
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 6
Strony: 10369 - 10374
Bazy: -
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Abstrakty: polski | angielski
W artykule przedstawiono wyniki badań modelu 1-wymiarowego (1D-CFD) silnika Diesla do napędu lekkiego śmigłowca. Zbudowano model wysokowysilonego silnika, spełniającego wymagania zastosowania w śmigłowcu. Podczas modelowania jako cel postawiono osiągnięcie jednostkowego zużycia paliwa poniżej 190 g/kWh oraz mocy maksymalnej co najmniej 320 kW przy jednoczesnym zachowaniu małej masy i gabarytów silnika. Zaprezentowano analizę bilansu cieplnego silnika w postaci diagramu Sankeya. Analiza ta opierała się głównie na wyznaczeniu drogi przepływu energii zawartej w spalanym paliwie na wał korbowy silnika oraz do otoczenia. Badania zużycia paliwa przeprowadzono w programie symulacyjnym AVL Boost dla warunków mocy maksymalnej osiąganej na poziomie morza. Jak wykazano możliwe jest osiągnięcie sprawności ogólnej silnika Diesla 44%. Wymaga to jednak zastosowania najnowocześniejszych technologii oraz materiałów konstrukcyjnych stosowanych w silnikach wyczynowych.
The paper discusses the research results for a 1-dimensional (1D-CFD) diesel engine model to power a light helicopter. For the research, a model of high performance engine was developed to satisfy the requirements for mounting in a helicopter. The modelling aimed at achieving a specific fuel consumption below 190 g/kWh and a maximum power of at least 320 kW with low engine weight and size to be maintained. An analyses of a thermal balance of the engine as a Sankey diagram is given here. This analysis chiefly consisted in the determination of how the energy from fuel combusted flows into the engine crankshaft and the ambient. The fuel consumption under the conditions of maximum power achievable at sea level was studied with the AVL Boost simulation software. The research shows that an overall efficiency of 44% of the diesel engine can be achieved only if applying the most advanced technologies and construction materials used in high-performance engines.