Zastosowanie numerycznej mechaniki płynów CFD do modelowania chłodzenia silnika lotniczego
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
10
Lista B
Status: | |
Warianty tytułu: |
The use of computational fluid dynamics in air-cooling modelling of an aircraft engine
|
Autorzy: | Tulwin Tytus, Pietrykowski Konrad |
Rok wydania: | 2014 |
Wersja dokumentu: | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 6 |
Strony: | 10728 - 10736 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Abstrakty: | polski | angielski |
Wraz ze wzrostem mocy obliczeniowych stacji roboczych rośnie skuteczność oraz opłacalność korzystania z symulacji komputerowej mechaniki płynów CFD. Przy jej pomocy można przeprowadzić znacznie większą ilość badań, sprawdzić większą ilość wariantów parametrycznych i odczytać wartości parametrów, pól skalarnych/wektorowych trudnych lub niemożliwych do zmierzenia, w porównaniu do prowadzeniu badań metodą wykonania prototypu, w tym samym czasie. Wraz ze wzrostem popularności komputerowej mechaniki płynów rośnie stopień zaawansowania programów i narzędzi, wymagając zarazem doświadczenia i wiedzy teoretycznej w ich obsłudze. Artykuł ma za zadanie przedstawić rozwiązanie problemu wymiany ciepła w gwiazdowym silniku lotniczym korzystając z oprogramowania Ansys Fluent. | |
In parallel with the increase of computational power of workstations the CFD simulation cost-effectiveness increases. With its aid much bigger number of research can be performed, more parametric cases can be checked-out in comparison to the traditional empirical tests in the same time.With the increase of CFD popularity the complexity of software increases, requiring the knowledge and experience to maintain them. The aim of this article is to present the simulation process of the heat transfer in air-cooled aircraft radial engine. |