Koncepcja hybrydowego statku powietrznego z napędem wielowirnikowym
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
10
Lista B
Status: | |
Warianty tytułu: |
The concept of hybrid aircraft with multi-rotors propulsion
|
Autorzy: | Czyż Zbigniew, Wendeker Mirosław, Raczyński Radosław |
Rok wydania: | 2014 |
Wersja dokumentu: | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 6 |
Strony: | 2936 - 2945 |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Abstrakty: | polski | angielski |
W pracy przedstawiono koncepcje hybrydowego statku powietrznego z napędem wielowirnikowym.Ze względów ekonomicznych napędy wielowirnikowe nie są korzystne i podczas ich ruchu postępowego wzrasta diametralnie zapotrzebowania na moc. Stosunek zapotrzebowania na moc do mocy potrzebnej przy zawisie P/Ph w zależności od stosunku siły ciągu do siły ciągu przy zawisie T/Th rośnie liniowo. W przypadku zespołu napędowego wiatrakowca o maksymalnej masie startowej 1800 kg zapotrzebowanie na moc maleje aż do osiągnięcia prędkości lotu równej około 25 m/s. Jednak dzisiejsze wiatrakowce ze względów konstrukcyjnych nie mogą chociażby wykonywać zawisu i latać z bardzo małymi prędkościami. Połączenie zalet wiatrakowców i wielowirnikowych statków powietrznych wydaje się być bardzo dobrą alternatywą dla indywidualnych środków transportu lotniczego. W artykule zawarto ciąg argumentów potwierdzających słuszność postawionego celu, opisano założenia nowego hybrydowego statku powietrznego oraz przedstawionowstępne wyniki symulacji opływu z wpływem dodatkowych wielowirnikowych zespołów napędowych wytwarzających siłę ciągu. Trójwymiarowe obliczenia CFD wykonano za pomocą programu ANSYS Fluent. | |
The paper presents the concept of a hybrid multi-rotor aircraft. Multi-rotor powertrains are not preferred for economic reasons and while operating, their power demand can dramatically increase. The ratio of power demand to hover power expressed as P/Ph depending on the ratio of thrust to hover thrust expressed as T/Th shows a linear increase. In the case of a powertrain in a gyroplane of 1800 kg of take-off weight, its power demand decreases until a flight speed of about 25 m/s is reached. However, for their construction, today's gyroplanes cannot even hover and fly at low speeds. The combination of the advantages of gyroplanes and multi-rotor aircraft seems to be a very good alternative for individual modes of air transport. The paper provides a set of arguments to justify this objective, describes the assumptions for a novelty type of hybrid aircraft and presents the preliminary results of the simulation of around flow including the impact of additional multi-rotor powertrains to generate thrust. The three-dimensional CFD calculations were performed using the ANSYS Fluent software. |