Rozwój kołowych środków transportu jako środek prowadzący do obniżania całkowitego kosztu własności i użytkowania floty
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
10
Lista B
Status: | |
Autorzy: | Piernikarski Dariusz |
Rok wydania: | 2014 |
Wersja dokumentu: | Elektroniczna |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 3 |
Strony: | 5088 - 5097 |
Bazy: | Agro | BazTech | BazEkon | Index Copernicus |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | TAK |
Licencja: | |
Sposób udostępnienia: | Witryna wydawcy |
Wersja tekstu: | Ostateczna wersja opublikowana |
Czas opublikowania: | W momencie opublikowania |
Abstrakty: | polski | angielski |
W artykule przedstawiono najważniejsze kierunki rozwoju konstrukcji pojazdów użytkowych pozwalające na obniżanie całkowitego kosztu posiadania i użytkowania floty (TCO). Wskazano na najważniejsze problemy z jakimi borykają się firmy transportowe w zakresie redukcji kosztów operacyjnych i najważniejszego ich składnika – zużycia paliwa. Omówiono najnowsze rozwiązania techniczne wprowadzane w konstrukcjach seryjnych, a prowadzących do obniżania zużycia paliwa przez kołowe środki transportu: samochody ciężarowe i naczepy. Wśród omawianych układów funkcjonalnych i komponentów znalazły się elementy układów napędowych – silniki i skrzynie biegów. Wskazano także na najważniejsze kierunki ewolucji konstrukcji nadwozi – kabin samochodów ciężarowych oraz nadwozi naczep. Zwrócono także uwagę na konsekwencje konstrukcyjne i eksploatacyjne związane z wprowadzeniem w życie nowych norm zezwalających na stosowanie dodatkowych urządzeń poprawiających aerodynamikę zestawu drogowego | |
The article presents the main directions of development of commercial vehicles allowing for lowering total cost of ownership (TCO) in fleets and outlines the most important problems faced by transportation companies to reduce operating costs and their most significant component – the fuel consumption. The paper focuses on the latest technology introduced in the construction of serial vehicles and leading to lower fuel consumption by wheeled transport: trucks and trailers. Discussed functional systems and components include powertrain components – engine and transmission. The most important directions of the evolution of body structures – truck cabs and trailers bodies were also pointed out. The paper also highlighted the consequences of the design and operation related to the implementation of the new standards which allow the use of additional devices to improve aerodynamics of the tractor-trailer combinations |