Informacja o cookies

Zgadzam się Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu.

Publikacje Pracowników Politechniki Lubelskiej

MNiSW
10
Lista B
Status:
Autorzy: Piernikarski Dariusz
Rok wydania: 2014
Wersja dokumentu: Elektroniczna
Język: polski
Numer czasopisma: 3
Strony: 5088 - 5097
Bazy: Agro | BazTech | BazEkon | Index Copernicus
Efekt badań statutowych NIE
Materiał konferencyjny: NIE
Publikacja OA: TAK
Licencja:
Sposób udostępnienia: Witryna wydawcy
Wersja tekstu: Ostateczna wersja opublikowana
Czas opublikowania: W momencie opublikowania
Abstrakty: polski | angielski
W artykule przedstawiono najważniejsze kierunki rozwoju konstrukcji pojazdów użytkowych pozwalające na obniżanie całkowitego kosztu posiadania i użytkowania floty (TCO). Wskazano na najważniejsze problemy z jakimi borykają się firmy transportowe w zakresie redukcji kosztów operacyjnych i najważniejszego ich składnika – zużycia paliwa. Omówiono najnowsze rozwiązania techniczne wprowadzane w konstrukcjach seryjnych, a prowadzących do obniżania zużycia paliwa przez kołowe środki transportu: samochody ciężarowe i naczepy. Wśród omawianych układów funkcjonalnych i komponentów znalazły się elementy układów napędowych – silniki i skrzynie biegów. Wskazano także na najważniejsze kierunki ewolucji konstrukcji nadwozi – kabin samochodów ciężarowych oraz nadwozi naczep. Zwrócono także uwagę na konsekwencje konstrukcyjne i eksploatacyjne związane z wprowadzeniem w życie nowych norm zezwalających na stosowanie dodatkowych urządzeń poprawiających aerodynamikę zestawu drogowego
The article presents the main directions of development of commercial vehicles allowing for lowering total cost of ownership (TCO) in fleets and outlines the most important problems faced by transportation companies to reduce operating costs and their most significant component – the fuel consumption. The paper focuses on the latest technology introduced in the construction of serial vehicles and leading to lower fuel consumption by wheeled transport: trucks and trailers. Discussed functional systems and components include powertrain components – engine and transmission. The most important directions of the evolution of body structures – truck cabs and trailers bodies were also pointed out. The paper also highlighted the consequences of the design and operation related to the implementation of the new standards which allow the use of additional devices to improve aerodynamics of the tractor-trailer combinations