Analiza numeryczna walcowania skośnego stopniowanego wałka drążonego
Artykuł w czasopiśmie
MNiSW
7
Lista B
Status: | |
Warianty tytułu: |
Numerical analysis of skew rolling of hollow main shaft
|
Autorzy: | Pater Zbigniew |
Rok wydania: | 2015 |
Wersja dokumentu: | Drukowana |
Język: | polski |
Numer czasopisma: | 2 |
Strony: | 147 - 152 |
Bazy: | BazTech | Index Copernicus |
Efekt badań statutowych | NIE |
Materiał konferencyjny: | NIE |
Publikacja OA: | NIE |
Abstrakty: | polski | angielski |
W artykule przedstawiono przykład walcowania, drążonego wału głównego wykorzystywanego w samochodach półciężarowych, metodą walcowania skośnego trzema rolkami stożkowymi. Omówiono zasadę tego procesu kształtowania, podkreślając jego uniwersalność wynikającą z możliwości kształtowania różnego asortymentu wyrobów za pomocą jednego zestawu rolek. Przedstawiono wyniki analizy nume- ą wości rycznej (progresję kształtu wyrobu w trakcie walcowania, rozkład grubości ścianki, mapy intensywności odkształcenia i temperatury oraz rozkłady sił i momentów walcowania), które potwierdziły przydatność proponowanej technologii do wytwarzania wałków długich. | |
This paper presents a new method for producing long, hollow main shafts that are predominantly used in light trucks - namely, skew rolling with three tapered rolls. The paper describes the design of this metal forming technique and stresses its universal character due to the fact that the technique can be used to produce a wide variety of parts using one set of rolls. The numerical results (i.e. the changes in the product shape during rolling, the distributions of the wall thickness, effective strain, temperature as well as loads and torques) confirm that the proposed technique can be applied to produce long shafts |